Transport morski jest jedną z form transportu, zaraz obok transportu drogowego, kolejowego, lotniczego i przesyłowego. Dotyczy on przewozu statkami pasażerów i ładunków, przez wody morskie, głównie w celach zarobkowych. Towary są przewożone za pomocą wyspecjalizowanych statków, takich jak kontenerowce, tankowce, masowce czy też drobnicowce. Za pomocą transportu morskiego przewożona jest największa liczba ładunków spośród wszystkich gałęzi transportu.
Cechy charakterystyczne transportu morskiego:
• nieograniczona struktura ładunkowa przewozów,
• silna degresja ładunkowa kosztów przemieszczania towarów,
• łatwy dostęp do głównych, światowych centów gospodarczych,
• praktycznie nieograniczony zasięg pływania statków.
Zalety transportu morskiego:
• tani w stosunku do innych gałęzi transportu,
• duża ładowność statków,
• nie ma ograniczeń co do typu przewożonego towaru,
• duży zasięg przewozów,
• niewielka wypadkowość.
Wady transportu morskiego:
• niska prędkość przemieszczania się statków,
• relatywnie mała częstotliwość kursowania,
• czasochłonne operacje portowe,
• brak możliwości dostawy „pod drzwi”.
W transporcie morskim, statki mogę korzystać z dróg naturalnych (morza i oceany). Jedyne ograniczenia występują w kanałach (sztucznych i naturalnych), cieśninach i na obszarach podejścia do portów morskich. Port są bardzo złożonymi i wielofunkcyjnymi punktami transportowymi. Podstawowe ich funkcje gospodarcze to: transportowa, przeładunkowo-dystrybucyjna, przemysłowa i turystyczna. Największymi światowymi portami są porty w: Szanghaju, Singapurze, Hongkongu, Shenzen, Busan, Ningbo, Kanton, Qingdao, Dubaju oraz Rotterdamie. Warto zwrócić uwagę, że aż 8 z nich znajduje się w Azji. Największymi portami w Polsce są porty w: Gdańsku, Gdyni, Szczecinie oraz Świnoujściu.