Poznajmy się, kontakty społeczne w biznesie, percepcja społeczna.
-Jak być otwartym na ludzi, na ich widzenie świata-elastyczność, asertywność, ważność i
ukierunkowanie na szukanie porozumienia- cechy, umiejętności i postawy warunkujące
dobre relacje z ludźmi
1. Prawidłowe rozumienie pojęcia komunikacji: Komunikacja to proces, a nie akt,
2. Reguły poprawnej komunikacji,
Droga przepływu informacji (kanał: wokalny, werbalny i niewerbalny),
- Sieci komunikacyjne: formalny i nieformalny mechanizm przepływu informacji
3. Czytelny, precyzyjny komunikat-niezbędny element prawidłowej komunikacji,
4. Funkcje komunikacji
5. Nadawca wzbudzający zaufanie,
6. Efekt pierwszego wrażenia -10 błędów związanych z pierwszym kontaktem m.in.
efekt „halo”, „łagodności” itp.
7. Język dobrej komunikacji-czego nie stosować w przekazie, a jakie wyrażenia są
pożądane
8. Z kim rozmawiamy czyli typy odbiorców,
9. Systemy reprezentacji, w jakich się komunikujemy
10.Zasady aktywnego słuchania,
11. Rola pytań w procesie komunikacji, zastosowanie parafrazy (narzędzie dosprawdzania wzajemnego zrozumienia),
12. Przeszkody w sprawnym komunikowaniu się i jak ich unikać?
- Najczęstsze bariery i błędy komunikacyjne w relacji szef - podwładny
Trudne rozmowy czy trudni rozmówcy-jak sobie z nimi radzić?
13.Jak radzić sobie ze stresem i barierami podczas „trudniejszych” kontaktów
interpersonalnych , regulowanie napięcia. Techniki panowania nad emocjami.
14. Język ciała w komunikacji - blokady i otwarcia, gestykulacja, wygląd, mimika,
pozycja ciała, kontakt wzrokowy, dystans fizyczny, dźwięki paralingwistyczne,
intonacja (nagrania na kamerze video, na dyktafonie). Gesty słabości i siły, sympatii
i wrogości. Ćwiczenia w rozpoznaniu i stosowaniu.
15. Rola komunikacji w kształtowaniu współpracy
- Komunikacja perswazyjna -mechanizmy wywierania wpływu w komunikacji
- Komunikacja w zespole zadaniowym zorientowanym na cel
− Wykorzystanie narzędzi komunikacji w negocjacjach pracowniczych
16. Podsumowanie.