Portal ZielonyDziennik.pl, Ecoportal.com.pl oraz projekty z nim związane są moją własnością Charakterystyka Inwestycji w przedsięwzięcie w portale i projekty na kwotę 500 000 zł
Przedmiot inwestycji: Portale internetowe “ ZielonyDziennik.pl, Ecoportal.com.pl” oraz Ekorekomendowani.pl ( w współzależny)
Spis treści :
Cele
Segmentacja klientów
Opis przedsięwzięcia
Model biznesowy
Charakterystyka portali
Współpraca
Strategia
Źródła treści
Analiza SWOT
Analiza rynku
Charakterystyka branży
Konkurencja
Zestawienie finansowe po 1. roku działalności
CELE:
- Działania związane z popularyzacją serwisów do poziomu ogladalności 800 000/ 1 000 000 UU w skali miesiąca - Utworzenie spółki z o.o. pod koniec 2011
- Przychodu spółki na poziomie 600 000 złotych w 2012
Segmentacja klientów i współpracy:
1. Uczniowie szkół średnich, studenci, przedsiębiorcy – internauci ( przedział wiekowy 16 – 65 lat +/- )
2. Studenci: współpraca z Akademickimi Inkubatorami Przedsiębiorczości, SF BCC, AIESEC, portalami studenckimi (np. dlaStudenta.pl). Wydziały ochrony środowiska, dziennikarstw, zarządzania-gospodarki, marketingu i ekonomii.
3. Przedsiębiorcy MSP: prowadzimy działy «Twoja firma»,«Eko Gospodarka», «Fundusze UE» dla grupy docelowej przedsiębiorców małych i średnich przedsiębiorstw.
4. Praktyki z zakresu dziennikarstwa tematycznego: Młodzi dziennikarze, studenci wydziałów dziennikarstwa i działów gospodarki.
5. Portale: współpraca przy tworzeniu raportów oraz wymiana treści, publikowanie naszych artykułów na łamach innych witryn.
6. Firmy finansowe: współpraca redakcyjna.
7. Agencje interaktywne: współpraca redakcyjna.
8. Firmy szkoleniowe: współpraca merytoryczna i redakcyjna.
9. Blogerzy: przedruk wpisów z blogów, a także współpraca na zasadach dziennikarstwa obywatelskiego.
Opis przedsięwzięcia:
Model biznesowy:
- Sprzedaż EcoCertyfikatów dla mikro i małych przedsiębiorstw oraz organizacji
- Pierwsze pułrocze 2012 wprowadzenie płatnych katalogów firm i organizacji — największą jego zaletą jest forma pozwalająca przygotować firmie własną podstronę w ecoportal.com.pl. Specjalnie ją promujemy, by nasz produkt stał się jeszcze bardziej atrakcyjny. - Dochód z emisji reklam i bloków sponsora oraz artykuły sponsorowane, płatne patronaty medialne, sponsoring i współ organizacja szkoleń i konferencji o tematyce ekologiczno – gospodarczej
Charakterystyka portalu (obecna): - ZielonyDziennik.pl, Ecoportal.com.pl ( statystyki wejść za ostatnie 12 miesięcy uśrednione na poziomie około 750 000 uu, wejść 1400 0000) , tematyka serwisów: ZD.pl zagadnienia gospodarcze ora społeczne, Eco: ekologia, ochrona srodowiska i tematy bezpośrednio z tym związane oraz zagadnienia bardziej jak: Agroturystyka, eko styl życia, zdrowie oraz żywność ekologiczna, itd.
- Portale składają się z dwóch zintegrowanych ze sobą części: informacyjno-edukacyjnej oraz biznesowej. - Ma on dziś w pewnym stopniu charakter dziennikarstwa obywatelskiego. Każdy tekst przechodzi przez korektę i redaktora naczelnego.
- W portalach istnieje także forum, które przerodzi się w grupy dyskusyjne.
Istnieje możliwość: dodawania firm do katalogów, pisania reportaży z wydarzeń, tworzenia sond. Stosujemy proste linki seo friendly ustawione w logicznej, hierarchicznej strukturze. Dzięki temu adres strony można w łatwy sposób podyktować przez telefon, jest on także przyjazny wyszukiwarkom.
Najważniejsi w portalu są autorzy, którzy będą go współtworzyć. Nasi dziennikarze powinni prowadzić wywiady z ludźmi spektakularnych ekosukcesów inspirując przy tym czytelników. Pisząc wartościowe, fachowe teksty w przystępnej formie – doskonaląc swoje umiejętności.
Integracja z facebook. Artykuły, filmy i wątki można «polubić» dzięki widgetowi facebooka, który automatycznie wyświetla o tym informacje w profilu uzytkownika, co pomaga w promocji wirusowej. Dzięki temu zabiegowi następuje interakcja z czytelnikiem.
Komentarze. Dzięki nim następuje dialog z czytelnikiem, a także uatrakcyjnienie treści. Ponadto, jeśli wiadomość powtarza się na innych portalach, komentarze pozwalają zminimalizować zjawisko duplicate content, dzięki czemu wyszukiwarki nadal chętnie pokazują te treści w wynikach wyszukiwania. Internauta jest powiadamiany o nowych wpisach w temacie, który skomentował. Dzięki temu może sprawnie toczyć się dyskusja, co zachęci kolejne osoby do wypowiedzi.
Katalog firm i innych instytucji. W katalogu internauci będą mogli znaleźć potencjalnych kontrahentów i współpracowników, a każdy wpis jest przygotowany w atrakcyjnej formie.
Już istnieje opcja społecznościowa dla portalu - Kontakty. Funkcja społecznościowa dodawania się wzajemnie do kontaktów. Poczta wewnętrzna.
Potrzebne zasoby pieniężne do osiągnięcia celu: około 500 000 zł rozdzielone w czasie 18 miesięcy
ECO Certyfikat:
Certyfikat ECO „W trosce o środowisko”. Jest to jedna z lepszych propozycji, która pojawiła się na rynku systemów certyfikacyjnych w ciągu ostatnich dwóch lat.
Firmy, szczególnie micro i małe przedsiębiorstwa, które nie są jeszcze gotowe na wdrożenie SZŚ, a zależy im na dobrym wizerunku, mogą okazać swoją troskę o środowisko naturalne również w inny sposób, to właśnie dla nich powstał ten Ecocertyfikaty. Koordynatorem tego systemu jest portal Ecoportal. com.pl. Certyfikat wyróżnia firmy, instytucje, szkoły, których działania sprzyjają naturalnemu środowisku. Przedsiębiorstwa, szkoły oraz inne instytucje posiadające certyfikat ekologiczny są nie tylko bardziej wiarygodne i rzetelne, ale przede wszystkim świadczy to o nowoczesnym sposobie myślenia. Jest rzeczą oczywistą, że ekologia i ekonomia wzajemnie się uzupełniają, a jest to bardzo ważny argument w dobie współczesnego biznesu. Ażeby uzyskać certyfikat Eco „W trosce o środowisko”, firmy i inne instytucje muszą spełniać następujące warunki
- właściwe zagospodarowanie terenu otaczającego zakład,
- prowadzone muszą być szkolenia na wszystkich poziomach organizacyjnych w zakresie ochrony środowiska,
- minimalizowanie wytwarzanych odpadów i ich wtórne wykorzystanie,
- planowanie rozwoju w oparciu o technologie przyjazne środowisku,
wdrożenie i realizacja wszystkich wymagań prawnych w dziedzinie ochrony środowiska, zarówno krajowej jak i unijnej,
- zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery,
- ciągłe doskonalenie się,
- modyfikacja technologii w aspekcie ograniczania niekorzystnego wpływu na środowisku,
- zachowanie obowiązujących norm i bezpieczeństwa w transporcie,
Pierwszy raz certyfikat ekologiczny obejmuje większość zagadnień związanych z ochroną środowiska. Zdecydowanie wyprzedza wszystkie inne systemy, które pojawiły się na polskim rynku. Należy nadać mu rangę „Najbardziej prestiżowy certyfikat ekologiczny”.
Firmy i instytucje, które posiadają ten certyfikat powinny założyć „Elitarny Klub Biznes i Ekologia”. Należy także podkreślić niski koszt całego systemu certyfikacyjnego. Świadczy to, że administrator tego programu stosuje również zasadę „Ekologia w parze z ekonomią”.
Wyślij e-mail
- Propozycja dla Mediów:
Przedruk artykułów wymaga zgody koordynatora lub redaktora naczelnego portalu. Jego warunki ustalamy indywidualnie. Teksty na końcu muszą zawierać odnośnik do źródła (konkretnej podstrony). Stanowi to także promocję witryny.
Współpraca z innymi portalami i magazynami polega także na wymianie niekomercyjnych treści w zamian za promocję. Warunki są takie, że pojawiamy się nie pośród setek nic nieznaczących informacji prasowych, ale w oficjalnych działach wśród wartościowych artykułów.
Redakcja i treść:
Podstawowy zespół dziennikarski oraz studenci - zdarza się, że prowadzą własne firmy, interesują się marketingiem, zarządzaniem i piszą blogi na ten temat; porozumiewamy się z nimi i otrzymujemy teksty na wyłączność albo prawo przedruku przedsiębiorcy, marketingowcy i osoby zainteresowane promowaniem się jako eksperta w branży, to także kandydaci na uczestników naszych szkoleń (z pisania i marketingu)
blogerzy - prowadzą autorskie, ciekawe blogi, otrzymujemy wyłączne prawa do przedruku treści
portale z przedrukami - publikuj.org, artelis.pl, eioba.pl - wybieramy najbardziej wartościowe treści; aby ich nie wymieszać z artykułami pisanymi na wyłączność, nie znajdą się na stronie głównej
cafenewswire - program wymiany treści pozwalający zarabiać na odpłatnej publikacji informacji prasowych dziennikarze obywatelscy
odpłatni publicyści - tworzymy redakcję na początek 3 dziennikarzy, którzy będą aktualizować portale codziennie
firmy - agencje prawnicze napiszą chętnie teksty w zamian za logo i promocję, to samo tyczy się firm szkoleniowych, coachów, doradców
komentarze banków i domów maklerskich - będą dostępne w oddzielnej kategorii
notowania giełdowe - dostarczane przez banki i instytucje finansowe
informacje prasowe - w kategorii "Wiadomości"
Analiza SWOT:
Szanse w otoczeniu
Zagrożenia w otoczeniu
- Intensywne działanie portali tematycznych, na których współpracę możemy liczyć.
- Niezaspokojona nisza portali ekologicznych, które dopiero powstają.
- Powszechne poparcie społeczne dla tego typu projektów zapewni marketing szeptany w różnych środowiskach.
Mocne strony projektu - Słabe strony projektu
- ECO Jak dotąd najbogatsza baza grup tematycznych i artykułów w Polsce, portal rozbudowany a zarazem estetyczny i poukładany i nie wymaga iwiększych nwestycji w jego rozbudowę.
- ZD.pl portal w pełni rozbudowany tematycznie.
- Zaplecze pozycjonerskie 12 własnych witryn internetowych.
- Niewielkie zaplecze finansowe własne na przyszłe funkcjonowanie w porównaniu do konkurencji (rzędu kilku tysięcy miesięcznie). Dlatego prubujemy nawiązać współpracę z inwestorami i prowadzimy prawie bezkosztowe akcje marketingu szeptanego.
Analiza rynku:
Stan rynku: Polski internet zaczyna okres szybkiego rozwoju, społeczeństwo coraz częściej poszukuje w sieci ciekawych i obiektywnych źródeł informacji oraz wiedzy, rynek reklam internetowych powoli zaczyna doganiać TV więc rośnie realna szansa pozyskiwania przychodu z edycji reklam internetowych.
Każdego roku zostaje założonych 200 000 nowych przedsiębiorstw. Ich właściciele potrzebują wiedzy i pomocy, jak wprowadzić firmę na rynek. Nasze działy , tj: Eko-gospodarka na Ecoportal.com.pl wychodzi na przeciw nim, ok. 69% PKB wytwarzają MSP, czyli drobne kapitały mają ogromną siłę i możliwości. (PARP 2007)
35,7% MSP stanowią firmy handlowe. Często ich pracownicy potrzebują przeszkolenia sprzedażowego i rozwijania umiejętności zarządczych. (PARP 2007)
65% przeżywalność nowoutworzonych firm. (PARP 2001-2007)
Najwięcej osób na pierwszym roku studiuje na kierunkach ekonomicznych i administracyjnych (115,9 tys. osób, czyli 10,2 tys. więcej niż w roku poprzednim). Grupa ta stanowi 23,1% wszystkich studentów na pierwszym roku. (GUS 2008/2009)
Firmy, które zatrudniają pracowników przeżywają częściej, a tym samym będą dłużej korzystały z naszych usług.
np.: Money.pl odnotowuje ponad 1 5000 wejść każdego miesiąca, choć inwestorzy zainwestowali w ten serwis w okresie 2008/2009 prawie 3 500 000 zł, to inwestycja okazała się sukcesem. Ludzie chcą wiedzieć więcej, szczególnie w czasach tzw. recesji chętniej inwestują w nowe umiejętności i swój rozwój.
Rynek reklamy internetowej:
Źródło: IAB Polska - Wydatki gotówkowe bez barterów
Uwagi:
(1) pozwala przeglądać artykuły, newsy, wątki na forum i video za pomocą odpowiednich kategorii i konkretnych tagów. Technologia pozwala przygotować raport, jak to aktualnie robimy (nt. globalnego ocieplenia). Raport składa się z 7 artykułów, nagrań video, newsów i pliku pdf do pobrania na dysk.
(2) ma dla użytkowników 2 witryny zróżnicowane tematycznie. Istnieje większa szansa, że internauta znajdzie coś dla siebie. Portale nadal są niszowe! Jeśli internautę portal nie zainteresuje, to istnieje prawdopodobieństwo, że skorzysta z innego z naszych serwisów pod oddzielną marką.
(3) umożliwia dołączenie do zespołu redakcyjnego i budowania własnej marki. Dodatkowo dochodzi ocenianie tekstów i komentarzy, sondy, galerie, tworzenie profilów, nawiązywanie kontaktów, baza firm, a w przyszłości profesjonalne blogi firmowe dla wyróżnionych kontrahentów. Pozwoli to na rozbudowanie portalu - przyszli blogerzy otrzymują bazę wiedzy, możliwość podłączenia własnej domeny i kreowania wizerunku. W zamian pokazują nasze logo, a także dają nam możliwość przedruku tekstów.
Funkcjonalności te pomagają nawiązać trwałą integrację. Wprowadzamy je po kolei i stawiamy na przejrzystość i prostotę działania.
(4) Filmy video, które w przypadku naszych portali są sukcesywnie zmieniane na stronie głównej. Filmy popularnonaukowe, a czasem dla rozluźnienia nawet skecze kabaretowe. Każdy może uczestniczyć w tworzeniu społeczności, pomimo tego stawiamy na odsiew materiałów, które nie zainteresują naszej grupy docelowej.
(6) Ankiety. Dzięki nim strona staje się bardziej interaktywna, internauta może poznać statystyczne poglądy innych osób odwiedzających portal. Dane te także służą nam w doskonaleniu projektów i przygotowania oferty.
(7) Bogata baza kategorii, którą u nas z powodzeniem zastępuje szybsza i bardziej precyzyjna wyszukiwarka, ulokowana w widocznym miejscu. Duża ilość informacji o nowinkach technologicznych. Profi- Group - layout zachęca do czytania i poszukiwania informacji. Nasz projekt ma być nie tylko źródłem informacji, ale ma też inspirować do działania. Ponadto każdy z naszych portali ma swój własny, niepowtarzalny klimat.
Podsumowanie:
Konkurencyjne portale są silne, to trzeba przyznać ale większość z nich skorzystała z dotacji UE itp. Warto zauważyć pewien defekt, posiadają zaplecze pozycjonerskie opłacane z dużych funduszy promując się w wyszukiwarkach na konkretne słowa kluczowe, prowadzą bardzo szerokie akcje e-mail marketingu.
My jednak zaczynamy wykorzystywać nowoczesną taktykę longtail (długi ogon). To znaczy, że m.in. odpowiednio linkujemy konkretne podstrony. Wtedy poszczególne artykuły umacniają swą pozycję i mają w gruncie rzeczy więcej mocy, niż nielinkowane podstrony portali.
Posiadamy zaplecze ponad 15 stron internetowych, mniejszych i większych.
Wokół projektu zaczyna powstawć szum medialny. Wystarczy spojrzeć do Centrum Prasowego Sukces PRO.
Zamieszczamy tam tylko część artykułów, które ukazały się o nas w mediach. A i tak jest ich sporo.
Zczynamy mieć przewagę, że konkurencja o nas pisze. Lepiej współpracować, niż walczyć, tak więc nasi potencjalni konkurenci stają się partnerami w biznesie. Im zależy na czytelnikach, wysokiej jakości treści. Nam zależy na ruchu. To się doskonale uzupełnia.
Zestawienie finansowe kosztów po okresie 12 miesięcy działalności - przewidywane:
Domeny: ok. 600 zł / Serwery: do 1900 zł na początek roku- jednorazowo. ( obecnie opłacono do dnia 01.02.2012 ) Koszty miesięczny utrzymania zespołu: ok. 9 000 zł / m-cu
Przychody po pierwszy okresie 6 miesięcy inwestowania: na poziomie ok. 20 / 30 000 zł / m-cu
Koszty miesięczne - stałe:
- PrzeczytamWszystkich, lub Guuli.pl: 800 zł / m-cu
- Pozycjonowanie: 1000 zł / m-c
- Etaty dziennikarskie: ok. 9 200 zł / m-c ( 2 + 1 )
- systematyczny e – mailing, Identyfikacja wizualana: 500 zł / m-c
- Pap, IAR około 1 400 zł / m-c
- Socjalne – biuro, internet 700 zł / m-c Łącznie: 13 500 zł w m-cu
Przewidywane przychody po pierwszym pułroczu inwestycyjnym.
Sprzedaż Eco Certyfikatu: 10 000 zł netto / m-cu
Sprzedaż reklamy: 25 000 zł / m-cu
Pośrednictwo — art sponsorowane, patronaty medialne, turystyka, Agencje pablic, zgoda na publikacje, m-c, 3 000 zł
Łącznie: 35/40 000 zł netto
Brak zobowiązań w obec instytucji, firm oraz osób fizycznych.
Inwestor: koszty stałe ( miesięczne na poziomie około 13 500 zł )
koszt inwestycji w popularyzacje i działania pablik 400 000 w skali okresu inwestycyjnego ( środki inwestycyjne zabezpieczone na poziomie 500 000 zł – oczywiście wykorzystywane sukcesywnie w miesięcznych transzach w trakcie procesu inwestycyjnego )
inwestor w zamian otrzymuje 35 % udziału.
18 miesięczny okres inwestycyjny.
Pozdrawiam
Julian Z. Pankiewicz
tel. Wyślij e-mail
Wyślij e-mail
Wyślij e-mail