Telefonia internetowa, czyli VoIP (z ang. Voice over Internet Protocol) jest rodzajem technologii, który umożliwia użytkownikom przesyłanie połączeń głosowych poprzez łącze internetowe lub inne sieci wykorzystujące protokół IP. Aby korzystać z technologii VoIP niezbędne jest posiadanie urządzenia łączącego się z internetem, na przykład smartfona lub komputera. Istotne jest to, że urządzenie musi być podłączone do adaptera VoIP.
• Znacznie mniejsze opłaty za połączenia – koszty z tytułu przeprowadzanych rozmów mogą być nawet dziesięciokrotnie niższe,
• Tańsze rozmowy międzynarodowe,
• Darmowe połączenia w obrębie jednej firmy lub jej oddziałów, co jest szczególnie istotne dla dużych korporacji zatrudniających setki pracowników,
• Lepsza jakość połączeń – w przeciwieństwie do telefonii stacjonarnej nie występują szumy czy też piski, jakość rozmowy jest na bardzo wysokim poziomie o ile mamy dobre połączenie internetowe,
• Przekazywanie sygnału za pomocą łącza internetowego, a nie naziemnych nadajników.
Dużą zaletą telefonii internetowej dla firm prowadzących swoje strony internetowe jest to, że dzięki niej na stronie firmy możliwe będzie umieszczenie ikony kontaktowej dla klienta. W ten sposób będzie on się mógł połączyć z firmą za darmo (wszystkie koszty ponosi firma).
VoIP umożliwia kolejkowanie połączeń i następnie przekierowywanie ich do wolnych pracowników. Jest to szczególnie przydatne na przykład w Call Centrach. Telefonia komórkowa umożliwia precyzyjne określenie, kto rozmawiał w danym momencie oraz daje pewność, że połączenie zostanie zrealizowane.