tanie-latanie napisał:Tani przewoźnik lotniczy easyJet, a właściwie easyJet Airline Company Limited jak brzmi jego pełna nazwa, to jedna z największych tego typu firm w Europie. Od momentu swojego założenia w 1995 roku przez greko cypryjskiego przedsiębiorcę, linie te działają nieprzerwanie i cały czas rosną. Obecnie bilety na loty easyJet można kupować w 27 krajach na 110 lotniskach, na których 178 samolotów obsługuje 416 różnych połączeń.
Powyższe liczby są naprawdę imponujące. Kluczem do ich osiągnięcia byłą ciągła aktywność innowacyjna, która nawet na moment nie zwalnia zarówno w kwestiach technicznych jak i wygody pasażerów. W chwili obecnej trwają dwa programy easyJet mające na celu poprawę działania firmy: testy systemu rezerwacji miejsc oraz nanotechnologiczne metody poprawy efektywności zużycia paliwa.
Nowy system rejestracji miejsc
W tej chwili trwają jeszcze przygotowania na sucho ale od wiosny 2012 roku wszyscy pasażerowie kupujący bilety na loty liniami easyJet będą mieli możliwość rezerwacji konkretnych miejsc. W tej chwili zajmowanie miejsc odbywa się według starej dobrej zasady: kto pierwszy ten lepszy. Nie dotyczy to jedynie osób z wykupioną usługą Speedy Boarding, która pozwala wejść na pokład poza kolejnością oraz osób podróżujących z małymi dziećmi – oni mają możliwość wyboru. Dotychczasowy system powodował wyścigi do najlepszych miejsc czyli tych, które pozwalały na wygodniejsze siedzenie. Były to miejsca w pierwszym rzędzie oraz przy wyjściach ewakuacyjnych.
Obecnie pojawia się możliwość wyboru miejsc w momencie rezerwacji biletu ale tutaj też oczywiście rezerwować będzie można tylko miejsca, których nikt inny jeszcze nie wziął. Zmiany wprowadzane są po to, by pasażerowie mogli podróżować jak najwygodniej oraz by nie dochodziło do żadnych utarczek o miejsca. Przewidywania co do popularności systemu są jednak dość umiarkowane i jeśli program nie otrzyma wystarczająco pozytywnej odpowiedzi ze strony pasażerów, nie zostanie na stałe włączony w ofertę firmy.
Nanotechnologia a zużycie paliwa
Jednym z najważniejszych czynników wpływających na koszt lotu jest cena płacona przez linie lotnicze za paliwo. Dlatego tak ważne jest maksymalne możliwe zmniejszanie jego kosztu oraz zużycia. Na ceny zwykle nie ma się większego wpływu ale zużycie to już zupełnie inny temat. easyJet jako pierwsza firma komercyjna postanowiła na wypróbowanie systemów nanopowłok na swoich maszynach, których zadaniem jest zmniejszenie tarcia i tym samym redukcja oporu powietrza. Mniejszy opór powietrza to naturalnie mniejsze zapotrzebowanie na paliwo.
Ta innowacyjna powłoka to polimer czyli substancja, która wiąże się w bardzo długie łańcuchy cząsteczkowe tworząc jednolitą, płaską i bardzo wytrzymałą powierzchnię. Jest ona niezwykle ciężka i powiększa masę maszyny o niewiele ponad 100 gramów w przypadku amerykańskich jednostek wojskowych, które do tej pory jako jedyne z niej korzystały. Mniejsze tarcie uzyskuje się zarówno dzięki wygładzeniu powierzchni jak i jej odporności na przyleganie brudu.
Na początek pokryto powierzchniami zmniejszającymi tarcie 8 samolotów. Po roku testów zostanie podjęta decyzja, czy wszystkie maszyny należy włączyć do programu czy zrezygnować tej innowacji.