-
Mam takie pytanie. Firma kurierska dostarczyła mi przedmiot, ale po sprawdzeniu przesyłki okazało się, że jest ciut uszkodzona. Nie wpływa to na funkcjonalność, ale jednak małe wgniecenie obniża wartość przedmiotu.
Czy mam prawo domagać się jakiejś rekompensaty od firmy kurierskiej czy może od sprzedawcy?
Cytuj
-
-
Hmmm. Jeśli przesyłka nie dotarłaby do adresata to wtedy nadawca reklamuje ten fakt lub odbiorca jeśli nadawca zrzekł się prawa do dochodzenia roszczeń.
Tutaj jednak przesyłka dotarła więc myślę, że to ty powinieneś reklamować uszkodzenie.
Cytuj
-
To chyba trzeba przejrzeć ustawę prawo przewozowe Dz.U. 1984 nr 53 poz. 272 ze zmianami.
Może warto zobaczyć też regulamin przewoźnika, bo tam podają co i jak należy zgłaszać.
Mam tylko nadzieję, że przy kurierze zostało spisane owo uszkodzenie.
Cytuj
-
Najlepiej od razu walić drzwiami i oknami do przewoźnika. Jak był list przewozowy to napisać reklamację i wysłać.
Może się uda.
Zgodnie z art. 788 § 1. Kodeksu Cywilnego istnieje możliwość dochodzenia za uszkodzenia lub ubytki przesyłki powstałe od momentu przekazania przesyłki do przewozu aż do momentu jej odbioru, przy czym wspomniane odszkodowanie nie może przekroczyć zwykłej wartości przesyłki, chyba że szkoda wynika z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika.
Gorzej jak firma kurierska nie przyjmie reklamacji.
Cytuj
-
W opisanej sytuacji widać wyraźnie, że przewoźnik w sposób niewłaściwy wykonał zobowiązanie z tytułu umowy przewozu.
Zgodnie z art. 65 ust. 1 ustawy Prawo przewozowe, przewoźnik ponosi odpowiedzialność za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki powstałe od przyjęcia jej do przewozu aż do jej wydania oraz za opóźnienie w przewozie przesyłki.
Cytuj
-
-
W celu dochodzenia odszkodowania najlepiej skorzystać z trybu reklamacyjnego a w razie jego bezskuteczności można wystąpić z powództwem do sądu (reklamacje lub wezwanie do zapłaty uważa się za bezskuteczne, jeżeli dłużnik nie zapłacił dochodzonych należności w terminie 3 miesięcy od dnia doręczenia reklamacji lub wezwania do zapłaty.)
Wysokość odszkodowania zawarta jest w regulacjach wspomnianej ustawy Prawo Przewozowe.
Rozdział 10
Odszkodowania
Art. 80. 1. Wysokość odszkodowania za utratę lub ubytek przesyłki nie może przewyższać wartości, którą ustala się na podstawie i w następującej kolejności:
1) ceny wskazanej w rachunku dostawcy lub sprzedawcy albo
2) ceny wynikającej z cennika obowiązującego w dniu nadania przesyłki do przewozu bądź
3) wartości rzeczy tego samego rodzaju i gatunku w miejscu i czasie ich nadania.
2. W razie niemożności ustalenia wysokości odszkodowania w sposób określony w ust. 1, wysokość tę ustala rzeczoznawca.
3. W razie utraty przesyłki z deklarowaną wartością należy się odszkodowanie w wysokości deklarowanej, a w razie ubytku - w odpowiedniej części, chyba że przewoźnik udowodni, że wartość deklarowana przewyższa wartość ustaloną w sposób określony w ust. 1.
Art. 81. 1. W razie uszkodzenia przesyłki odszkodowanie ustala się w wysokości odpowiadającej procentowemu zmniejszeniu się wartości.
2. Wysokość odszkodowania, o którym mowa w ust. 1, nie może jednak przewyższać kwoty odszkodowania przysługującego za:
1) utratę całej przesyłki, jeżeli doznała ona obniżenia wartości wskutek uszkodzenia,
2) ubytek tej części przesyłki, która doznała obniżenia wartości wskutek uszkodzenia.
Art. 82. Oprócz odszkodowań określonych w art. 80 i 81 przewoźnik jest obowiązany zwrócić przewoźne i inne koszty związane z przewozem przesyłki:
1) w razie utraty - w pełnej wysokości,
2) w razie ubytku - w odpowiedniej części,
3) w razie uszkodzenia - w wysokości odpowiadającej procentowi obniżenia wartości przesyłki wskutek uszkodzenia.
Art. 83. 1. Jeżeli wskutek zwłoki w przewozie powstała szkoda inna niż w przesyłce, przewoźnik jest obowiązany do zapłacenia odszkodowania do wysokości podwójnej kwoty przewoźnego.
2. Jeżeli wskutek zwłoki w przewozie powstała również szkoda w przesyłce, odszkodowanie ustalone według przepisów art. 81 przysługuje niezależnie od odszkodowania określonego w ust. 1.
Art. 84. Odszkodowanie za szkody spowodowane niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem polecenia zmiany umowy przewozu nie może przewyższać wysokości odszkodowania przysługującego w razie utraty przesyłki (art. 80).
Art. 85. Odszkodowanie za szkody spowodowane utratą, niewykorzystaniem lub nienależytym wykorzystaniem przez przewoźnika dokumentów oddanych mu przez nadawcę nie może przewyższać wysokości poniesionych strat.
Art. 86. Przewidziane w ustawie ograniczenia wysokości odszkodowania nie mają zastosowania, jeżeli szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika.
Art. 87. 1. Kwoty przysługujące z tytułu nie zapłaconych należności, odszkodowań i wyrównania różnic należności - podlegają oprocentowaniu w wysokości ustawowej.
2. Odsetki oblicza się:
1) z tytułu nie zapłaconych należności - od dnia, w którym należność powinna być zapłacona,
2) z innych tytułów - od dnia wniesienia reklamacji lub doręczenia wezwania do zapłaty.
Cytuj
-
Tak powinna wyglądać procedura reklamacji
*pismo reklamacyjne zawierające: pełne dane adresowe reklamującego, nr reklamowanej przesyłki/ładunku, wysokość szkody, nr konta bankowego na które należy przelać odszkodowanie, oświadczenie o nieubieganiu się o odszkodowanie z tego samego tytułu u innego ubezpieczyciela,
*list przewozowy,
*protokół reklamacyjny i protokół szkody,
dokument finansowy, na podstawie którego stwierdzić można prawidłowość wysokości roszczenia.
*W przesyłce międzynarodowej:
protokół szkody
ewentualne zdjęcia
Firmy kurierskie, ubezpieczyciele mają 30 dni na udzielenie odpowiedzi w sprawie reklamacji. Po przyznaniu świadczenia firmy ubezpieczające przekazują pieniądze wciągu 7 dni. I oby tak się stało.
Nie wiem czy tak samo jest na poczcie tej polskiej ale tam musi być inna jazda po wybojach.
Cytuj
-
Oj chyba mają na odpowiedź nie 30 dni tylko a 14 dni. Jest takie rozporządzenie ministra infrastruktury z 13 października 2003 roku ws. reklamacji powszechnej usługi w zakresie przesyłki rejestrowanej i przekazu pocztowego (DZ U 2003 nr 183 poz 1795).
W terminie 14 dni operator udziela odpowiedzi lub informuje o niemożności rozpatrzenia reklamacji. Natomiast wspomniany termin do 30 dni dotyczy spraw bardziej skomplikowanych jeśli 14 dni nie wystarczy.
Ja na szczęście nigdy nie miałem kłopotów z kurierem choć wiele razy nawet nie sprawdzałem przesyłki.
Cytuj
-
A jak mi reklamacji nie uznają to co wtedy do sądu mam iść?
Cytuj
-
NiJaki napisał:A jak mi reklamacji nie uznają to co wtedy do sądu mam iść?
Jak ci odmówią to dadzą ci pouczenie co i jak i możesz się wtedy do nich jeszcze raz odwołać. W piśmie zwrotnym powinna być przedstawiona droga odwoławcza. Masz na to 14 dni od chwili otrzymania odpowiedzi.
Cytuj