-
Witam,
lada moment będę kupował kilkuletnie używane auto, najprawdopodobniej z Niemiec. Nie znam się za bardzo na kwestiach technicznych i chciałbym prosić o wyjaśnienie mi na czym polega różnica między wymienionymi w temacie typami klimatyzacji. Proszę o radę czy warto szukać auta z klimatronikiem czy może wystarczy zwykła klima manualna?
Jeszcze jedno, jak działa dwustrefowy climatronic?
Aktualnie mam 10 letniego opla bez klimy, więc za bardzo nawet nie wiem czego się spodziewać.
Cytuj
-
-
Ja mam klimę manualną, więc napiszę ci że mam przycisk AC i jak go nacisnę to klima działa. Temperaturę nawiewanego powietrza reguluję pokrętłem, które ma wokół niebieski pasek przechodzacy w czerwony. Im bliżej niebieskiego, tym zimniejsze powietrze leci z kratek nawiewu. Tak działa klima.
Cytuj
-
OK, ale drugie działanie każdej klimty to osuszanie kabiny, dlatego warto nawet w zimie włącząć klimę, żeby wyciągnąć wilgoć lub odparować szybciej szyby.
Cytuj
-
Warto dodać, że klima nie działa w temperturach ponizej bodajże 4 stopni albo 3 w zależności od marki. Po prostu sprężarka klimatyzacji wtedy nie działa. Ale ususzanie działa zawsze oczywiście.
Cytuj
-
Trochę odjechaliście od tematu...
Klima manualna to taka jak w pierwszej odpowiedzi, czyli masz przycisk AC i regulację temperatury nawiewu pokrętłem. Musisz co jakiś czas zmieniać nastawy, żeby temperatura w środku była OK. Może być trochę kłopotliwe, ale spełnia swoje podstawowe zadania.
Klima półautomatyczna to różnie bywa, ale najczęściej oznacza że ustawiasz sobie daną temperaturę, np. 20 stopni, i nie musisz regulować sam temp. nawiewu. Klima sama go tak dopasowuje, żeby w kabinie było 20 stopni.
Klimatronik (klimatyzacja automatyczna) to już dużo bardziej skomplikowane urządzenie, choć docelowo robi to samo co wymienione wyżej. W klimatroniku ustawiasz temperaturę i trybie automatycznym klimatronik steruje: temperaturą nawiewu, siłą nawiewu (najczęściej w skali co najmniej 5 stopniowej) oraz kierunkiem nawiewu tzn. w zależności od warunków panujących w kabinie klimatronik skieruje nawiewane powietrze na przednią szybę, szyby boczne, przez kratki główna na konsoli środkowej lub na nogi. Klimatronik ma kilka czujników (m.in. czujnik nasłonecznienia) dzięki temu jest w stanie o wiele precyzyjniej dostosować warunki klimatyczne w aucie. Bardzo często klimatronik bada jakość powietrza i np. jeśli przed nami coś jedzie i mocno smrodzi, to czujnik jakości powietrza włączy obieg zamknięty i smród nie będzie przedostawał się do wnętrza.
Cytuj
-
-
Ale bajer ten klimatronik! A jak jest z tą klimą dwustrefową?
Cytuj
-
Klimatronik dwustrefowy działa tak, że możesz sobie ustawić na lewą i prawą stronę różne temperatury. W praktyce działa to fajnie, jeśli ustawione temperatury nie różnią się więcej niż 5 stopni. No i trzeba pamiętać, że na tylnej kanapie to już się wymiesza i nie będzie tego efektu. Klima dwustrefowa jest dla kierowcy i pasażera z przodu. Z tyłu jest mix.
Cytuj
-
Jest jeszcze klimatyzacja trzystrefowa, czyli na tylnej kanapie można sobie ustawić trzecią temperaturę. I nowinka, bo też zaczynają wprowadzać klimę czterostrefową (w Audi Q7 i Volkswagenie Touaregu) czyli na tylnej kanapie można ustawiać inną temp. na lewej i prawej stronie.
Cytuj
-
Normalnie do nowego auta klimatronik to najczęściej dopłata ponad 2tys., ale jak używane to właściwie nie ma różnic w cenach więc warto poszukać z klimatronikiem.
Cytuj
-
Climatronic super! Ja cały rok nic przy nim nie ruszam. Ustawiam temperaturę i jeżdżę.
Cytuj