Systemy ERP (Enterprise Resources Planning) są to oprogramowania, które służą do kompleksowego zarządzania przedsiębiorstwem. Kontrolują i zarządzają najważniejszymi zasobami i procesami w niemal każdym obszarze biznesowym firmy, np. sprzedaży, księgowości, finansach, kadrach, zaopatrzeniu itp.
Charakterystyczne dla systemów ERP jest to, że dane w nich są aktualizowane w czasie rzeczywistym. Oznacza to, że na przykład osoba zajmująca się zaopatrzeniem od razu widzi zmiany wprowadzane przez osobę z magazynu, przez co może lepiej zaplanować dostawy.
Główne cechy systemów ERP:
• Optymalizacja zasobów,
• Integracja wszystkich obszarów działalności organizacji,
• Wsparcie procesu decyzyjnego,
• Uporządkowanie i zarządzanie procesami przedsiębiorstwa,
• Zapewnienie bezpieczeństwa informacji.
Systemy ERP są coraz częściej wprowadzane ze względu na to, że coraz większa konkurencja na rynku wymusza większą elastyczność każdego z podsystemów oraz przez to, że rynek wymaga coraz to nowszych wyrobów produkowanych w coraz krótszych seriach i coraz krótszym cyklu życia.
Korzyści płynące z wdrożenia systemów ERP:
• Wydajna komunikacja z otoczeniem,
• Elastyczna integracja procesów wewnętrznych,
• Otwartość systemy pozwala dopasować funkcjonalność do potrzeb organizacji,
• Modułowa budowa systemy zapewniająca jego dużą skalowalność.
System CRM (Customer Relationship Management) to zbiór strategii i metod, które skupiają się na tworzeniu długotrwałych związków z klientem. Jego zadaniem jest zwiększenie efektywności sprzedaży od zmniejszenie kosztów. System CRM w głównej mierze koncentruje się na budowie lojalności klientów wobec przedsiębiorstwa.
Korzyści płynące z wprowadzenia systemu CRM:
• Poprawa efektywności kontaktu z klientem,
• Poprawa rentowności przedsiębiorstwa,
• Wzrost satysfakcji, a także lojalności klienta,
• Usprawnienie procesu obsługo klienta,
• Zmniejszenie kosztów promocji, obsługi klienta i sprzedaży,
• Zwiększenie przychodów przy jednoczesnej redukcji kosztów,
• Bezpośredni wzrost produktywności i efektywności,
• Zwiększenie konkurencyjności.