-
Mam takie pytanie, czy pracownik płaci podatek od firmowego transportu tj firma podstawia np. jakiegoś busa dowożącego swoich pracowników. Znajduję różne uzasadnienia. Raz wynika że płaci się PIT bo to przychód, innym razem że nie bo to koszt firmy.
Cytuj
-
-
Jak to w Polsce bywa sprawa jest niejednoznaczna. To jest taki sam kłopot jak z uczestnictwem w spotkaniu firmowym czy opłacaniem składek OC za zarząd. Jeśli nie można przypisać przychodu do konkretnego pracownika to nie można od niego ściągać podatku. Ale niektóre Izby skarbowe i tak nakazują płacić daninę.
Takie kwestie powinny być jasno i precyzyjnie określone w ustawie, ale pewnie nigdy nie będą.
Cytuj
-
Na podstawie art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika środki pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Wynika z tego, że każde świadczenie nieodpłatne jest przychodem podatnika wyłącznie wtedy, gdy zostało przez niego faktycznie otrzymane (wykorzystane), a jego wartość jest możliwa do określenia.
Jeśli firma podstawia busa, to skąd firma ma wiedzieć czy dany pracownik z niego rzeczywiście korzysta? Może jakby była prowadzona ewidencja "wsiadek i wysiadek" to na tej podstawie dałoby się przypisać przychód do pracownika. Ale jak znam życie takiej ewidencji nie ma.
Cytuj
-
W takiej sprawie Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 15 września 2009 (sygn. akt II FSK 536/08) stwierdził, że jeśli firma wynajmuje transport za zryczałtowaną opłatą i nie wie kto rzeczywiście z tego transportu korzysta to nie można przypisać korzyści do pracownika i naliczyć podatek.
Gdyby był obowiązek ewidencjonowania kto korzysta z transportu to taki wyrok nie miałby racji bytu, ale ustawa o PIT nie zawiera takiego nakazu.
Cytuj
-
Też tak uważam, że to ten sam problem / zagadnienie prawne co w przypadku np. imprez integracyjnych tylko sytuacja dotyczy czegoś innego (tu transportu).
W interpretacji indywidualnej dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 29 kwietnia 2008 r., sygn. ILPB1/415-85/08-2/RP czytamy że : (...) w przypadku usług zakupionych przez pracodawcę na rzecz pracowników, w tym usług transportowych - wartość pieniężną tych świadczeń dla celów podatkowych ustala się wg ceny ich zakupu (art. 11 ust. 2a pkt 2 UPDOF)."
Może i się ustala według cen rynkowych, tylko jak je przypisać do pracownika. I tu wychodzi na jaw, która firma rzeczywiście dba o pracownika i nie stara przerzucać na niego kosztów.
Cytuj
-
-
No właśnie przychód trzeba przypisać do pracownika. Nie ma ewidencji nie ma przypisywania. I tak właśnie firmy traktują wydatki na różnej maści świadczenia. Ale tu też praktyka orzeczeń jest różna i powiedziałbym zaskakująca.
Z sentencji wyroku NSA - 3 czerwca 1998 r., sygn. akt I SA/Ka 1719/96 (...) wyłania się takie stwierdzenie
" ewentualne trudności towarzyszące indywidualizacji świadczeń na rzecz poszczególnych pracowników mają charakter drugorzędny i nie mogą wpływać na byt i zakres obowiązku podatkowego. Dlatego obowiązkiem pracodawcy organizującego przewóz pracowników jest dołożenie wszelkich starań w celu przypisania poszczególnych pracownikom kwot przychodu z tego tytułu."
Wyrok ma już ponad 10 lat, ale wciąż wiele firm omija go jak tylko może. A NSA jasno stwierdził, że firma ma obowiązek dołożyć starań aby przypisać przychód do pracownika. Tylko teraz pytanie? Na jakiej podstawie prawnej miałby działać?
Cytuj
-
No właśnie, wszędzie mi się przewijało to ewidencjonowanie czy przypisywanie dochodu do pracownika i stąd te różne opinie w tej samej sprawie.
Cytuj
-
Ja bym tu poszedł inną drogą i spytał się czy transport do pracy jest zagwarantowany w umowie o pracę (jako składnik wynagrodzenia), układzie zbiorowym pracy, regulaminie wynagradzania, regulaminie pracy czy po prostu pracodawca od tak sobie podstawia busa czy nawet autokar.
Bo jeśli pracodawca zawarł takie regulacje w np. umowie to moim zdaniem nie ma znaczenia czy jest prowadzona ewidencja korzystania czy nie. Już sam fakt że pracownik ma to zagwarantowane jest podstawą do naliczania podatku.
Takie koszty powinny zostać potraktowane nie jako realizacja obowiązków pracowniczych, lecz element polityki personalnej, czyli jako element wynagrodzenia (art. 29 par 1 pkt 3 KP) lub jako inne świadczenia (art. 77² par 2 KP).
Cytuj
-
Zupełnie inaczej sytuacja by wyglądała, gdyby pracownik otrzymywał dopłaty do przejazdu. Wtedy wszystko byłoby proste i łatwo można by przypisać przychód do pracownika. I tą drogą powinny iść firmy. Wtedy nie byłoby żadnych sporów z fiskusem odnośnie poruszonego tematu.
Cytuj
-
No to szkoda, że czasu dojazdu do pracy nie wlicza się w dniówkę. Wtedy zamiast 8 godzin pracowlibyśmy wszyscy tylko po 5.
Cytuj