Techniki rekrutacji i selekcji (23-24.04)
Skuteczna rekrutacja i selekcja to pierwszy i zarazem podstawowy element sprawnego zarządzania zespołem i całą organizacją.
Dobór pracowników i umiejętny wybór spośród zgłoszeń gwarantuje sprawny zespół oraz jest ważnym krokiem budowania kultury organizacyjnej firmy bądź jej umacniania. Trafność w ocenie kandydatów wynika z wielu czynników – jednak kluczowym z nich jest profesjonalne przygotowanie procedur i całego procesu.
Właśnie te umiejętności rozwija proponowane szkolenie.
Cele szkolenia:
- Zwiększenie skuteczności naboru kandydatów w obecnych warunkach rynkowych,
- Podniesienie poziomu stosowanych metod selekcyjnych i ich efektywności,
- Wzrost obiektywizmu w ocenianiu kandydatów podczas metod selekcji,
- Wzrost świadomości używanych metod i technik podczas rozmów selekcyjnych, a przez to większy wpływ na kształt i efekt tych wywiadów.
Profil uczestnika:
Pracownik działu HR, kierownik , manager działu – odpowiedzialny za nabór i selekcje swoich podwładnych, właściciel firmy, chcący zwiększyć swoją skuteczność w zakresie naboru i selekcji pracowników.
Korzyści dla uczestnika:
- Udoskonalenie kompetencji oceny kandydatów według zaplanowanych standardów,
- Rozwój praktycznych umiejętności prowadzenia wywiadu selekcyjnego,
- Poznanie różnorodnych metod selekcji kandydatów i rozwój umiejętności dostosowania ich do warunków firmy i stanowisk,
- Poznanie metod rekrutacji w obecnych warunkach rynkowych,
- Praktyczne zastosowania metod – przetrenowanie technik,
- Wzrost świadomości popełnianych błędów podczas oceny oraz zwieszenie możliwości ich eliminacji.
Korzyści dla organizacji:
- większa skuteczność w rekrutacji i selekcji
- zdobycie i rozwój kompetencji służących wprowadzaniu procedur rekrutacji i selekcji
Metody szkoleniowe:
- aktywna prezentacja,
- symulacje z odgrywaniem ról (znaczna część ćwiczeń),
- scenki z wykorzystaniem kamery video (znaczna część programu),
- dyskusje moderowane,
- analiza przypadku,
- konsultacje nad indywidualnymi przypadkami.
Szkolenie prowadzone jest w formie warsztatów i interaktywnych ćwiczeń, pozwalając na aktywny udział w szkoleniu wszystkim uczestnikom
Szczegółowy program szkolenia:
Pierwszy dzień warsztatu:
1. Wprowadzenie do zagadnienia, podstawy wiedzy
- etapy procesu rekrutacji i selekcji,
- efektywne metody działania,
2. Przygotowanie procesu rekrutacji i selekcji
- Planowanie procesu,
- Profil idealnego kandydata,
- Metody rekrutacyjne,
Ćwiczenia:
uczestnicy podczas pracy w podgrupach na własnych procedurach i materiałach – poznają zasady przygotowania procesu. Tworzą też plany stosowania metod naboru w różnych sytuacjach - wraz z listą wad inlet tych metod.
3. Metody selekcyjne:
• Analiza dokumentów
Uczestnicy rozwijają umiejętności analizy dokumentów personalnych i zasad ich selekcji. Na podstawie konkretnych przykładów, dokonują oceny otrzymanych dokumentów, analizują je pod kątem wymaganych kompetencji formalnych oraz na ich podstawie opracowują pytania niezbędne dla efektywnego przeprowadzenia rozmów kwalifikacyjnych.
Ćwiczenia:
Uczestnicy pracują z realnymi dokumentami personalnymi, selekcjonują Cv i listy motywacyjne według zasad i reguł podanych wcześniej. Analizują swoje wnioski i najczęściej popełniane błędy we wnioskowaniu.
• wywiad telefoniczny jako wstępna metoda selekcyjna
Uczestnicy poznają i rozwijają metodę wywiadu telefonicznego jako narzędzie wstępnej selekcji dotyczącej sprawdzenia wymagań formalnych. Podczas symulacji w parach ćwiczą praktyczne umiejętności prowadzenia takiej rozmowy, zadawania odpowiednich pytań, podążania za rozmówcą.
Ćwiczenia:
na podstawie symulacji rozmów telefonicznych w trójkach / parach tworzą standard rozmowy selekcyjnej przez telefon.
• wywiady selekcyjne
Moduł ten zawiera przegląd różnych typów wywiadów oraz technik prowadzenia rozmów kwalifikacyjnych wraz z możliwościami ich stosowania. Uczestnicy poznają metody prowadzenia strukturyzowanych wywiadów selekcyjnych oraz zasady i zastosowanie metody epizodycznej.
Ćwiczenia:
na podstawie próbek rozmów selekcyjnych – uczestnicy poznają różne metody ich prowadzenia,uczestniczą w zadaniach z podziałem ról, obserwują je i analizują wady i zalety.
• testy
Moduł prezentuje przegląd najczęściej stosowanych testów w procesie selekcji (psychologiczne, wiedzy, umiejętności) oraz zasady i procedury ich stosowania.
Ćwiczenia:
Uczestnicy sami rozwiązują najczęściej stosowane testy, na tej podstawie wnioskują o ich skuteczności w procesie selekcji pracowników oraz tworzą listę zasad postępowania przy wykorzystsniau testów.
• Specyficzne (nietypowe) metody selekcyjne.
Tu następuje przedstawienie dodatkowych, często stosowanych, metod sprawdzających (typu „zadania do wykonania”) oraz stopień ich przydatności i efektywności
w przewidywaniu sukcesu zawodowego kandydata.
Ćwiczenia:
Uczestnicy w podzespołach – biorą udział w zadaniach obrazujących poszczególne techniki selekcyjne w rolach ocenianych i oceniających.
4. Procedura Assessment Center
- zastosowania i cele procedury,
- zasady budowania zadań sprawdzających do AC,
- kolejne etapy przygotowywania procedury,
- sztuka oceny i obserwacji w AC ,
- zachowania kandydatów - obserwacja i interpretacja,
- „ocena zintegrowana” podstawowa zasada procedury AC
Ćwiczenia:
podczas prezentacji uczestnicy poznają zasady i założenia AC, w trakcie uczestnictwa w zadaniu grupowym – poznają zasady oceniania i uzgadniania ocen po sesji.
Drugi dzień warsztatu
1.Prowadzenie wywiadu selekcyjnego (uwzględniające różne metody)
- przygotowanie do wywiadu,
- faza otwarcia,
- umiejętność zadawania pytań,
- komunikacja niewerbalna,
- notatki podczas wywiadu.
Ćwiczenia:
Aktywne uczestnictwo we fragmentach wywiadu selekcyjnego w raz z wykorzystaniem kamery i analizy materiału video.
2.Umiejętności komunikacyjne niezbędne podczas selekcji:
- skuteczne pytania podczas wywiadu,
- rozmowa sekcyjna jako dialog – jak sprawić aby kandydat tak to odbierał,
- otwartość na kandydata i elastyczność podczas wywiadu selekcyjnego,
- umiejętność obserwacji i wprowadzania wniosków z niej w wątki wywiadu,
- interpretacja w wywiadzie selekcyjnym.
Ćwiczenia:
dalsza analiza materiału video z poprzedniego zadania, pozwalająca na wyłonienie zasad komunikacyjnych oraz prób eliminowania podstawowych błędów komunikacyjnych podczas wywiadów.
3.Standardy prowadzenia wywiadu selekcyjnego:
- etapy wywiadów, style ich prowadzenia,
- obserwacja zachowań kandydata (znaczenie komunikacji niewerbalnej),
- interpretacja informacji uzyskanych w trakcie rozmowy,
- metody zadawania pytań,
- najczęściej popełniane błędy podczas wywiadów i sposoby ich eliminowania
- i zmniejszania ich wpływu na ocenę kandydata.
Ćwiczenia:
Podczas aktywnej prezentacji, uczestnicy poznają etapy i standardy prowadzenia rozmowy.
4.Metoda epizodyczna jako specyficzna technika wywiadu selekcyjnego
- docieranie do epizodów,
- pytania w wywiadzie epizodycznym,
- obserwacje i interpretacje podczas omawiania epizodów.
Ćwiczenia:
Symulacje wywiadów epizodycznych, praca w podgrupach nad typowymi pytaniami epizodycznymi i nad zamiana pytań standardowych na epizodyczne.,
5.Błędy w ocenianiu innych sposób:
- psychologiczne uwarunkowania błędów w ocenie,
- przyczyny błędnego oceniania,
- typy i rodzaje błędów,
- sposoby ich eliminowania w procedurze selekcyjnej,
- metody radzenia sobie z ich wpływem na całość oceny kandydata.
Ćwiczenia:
Podczas zadania grupowego (symulacji) uczestnicy poznają mechanizmy popełniania typowych błędów w ocenie innych
6.Dokumentacja dotyczące efektów rekrutacji i selekcji
- opinie na temat kandydatów w celu rekomendacji wybranych osób,
- raport rekrutacyjny z wynikami zbiorczymi.
Ćwiczenia:
Uczestnicy analizują przykładowe dokumenty – wyszukując błędów i elementów poprawnych,następnie tworzą podstawy szablonów dokumentacji. Przydatnych w ich pracy.
Zapraszam serdecznie do kontaktu poprzez formularz.
Oddzwonię lub odpiszę niezwłocznie.