Tradycyjny sposób zarządzania oparty był na definiowaniu zadań i wyznaczaniu osób odpowiedzialnych, koordynowaniu i nadzorowaniu prac oraz na rozliczaniu z wykonanych zadań. Taki model zarządzania pozwalał na egzekwowanie praw i obowiązków pracowników, utrudniając jednocześnie wzbudzenie w pracownikach chęci do działania, kreatywności i zaangażowania.
Aby pozwolić pracownikom na kreatywność i zaangażowanie, należy pamiętać, że:
„rzeczami można zarządzać, ludziom trzeba przewodzić”.
To zdanie doskonale oddaje istotę roli przywódców w organizacji. Przywódca nie funkcjonuje sam w organizacji ale jest otoczony ludźmi. Lider musi umieć integrować i koordynować pracę innych, być autorytetem oraz dawać wsparcie swoim współpracownikom. To wszystko sprawia, że efekty pracy lidera są nieporównywalnie lepsze od tradycyjnego kierownika.
CELE SZKOLENIA
• poznanie stylów kierowania grupą pracowniczą
• przećwiczenie technik integracji zespołu pracowniczego
• poznanie sposobów wzbudzania autorytetu bez pogarszania stosunków interpersonalnych
• poznanie technik podnoszenia motywacji z zespole
• rozpoznawanie czynników osłabiających motywację i sposoby ich niwelowania
• Rozwijanie efektywności Pracowników
PIERWSZY DZIEŃ WARSZTATU
1. Przywództwo i kierowanie zespołem
• Co to jest zespół?
• Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego czyli podstawowe reguły tworzenia zespołów.
• Przywództwo – style kierowania w kontekście kierowania zespołem.
• Role w zespole czyli jak się nie pogubić tylko pracować efektywnie i twórczo.
• Praktyka kierowania zespołem – co i kiedy robić aby zespół dobrze pracował?
Metody:
Uczestnicy identyfikują indywidualny styl przywództwa na podstawie testów, omawiają jego skuteczność oraz mocne i słabe strony. Podczas symulacji definiowane są role w zespole oraz rola przywódcy. Wspólnie wypracowywane są metody i techniki skutecznego kierowania zespołem.
2. Delegowanie zadań i uprawnień
• Podstawowe reguły delegowania uprawnień.
• Dostosowanie delegowanych działań do kompetencji pracowników.
• Dlaczego delegowanie jest trudne?
Metody:
Studium przypadku – problemy z delegowaniem. Uczestnicy, na podstawie studium przypadku rozpatrują problemy z delegowaniem oraz korzyści jakie niesie ze sobą opanowanie tej sztuki.
DRUGI DZIEŃ WARSZTATU
1. Komunikacja i asertywność z pozycji lidera
• Rola skutecznej komunikacji w zarządzaniu zespołem.
• Techniki radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
• Od monologu do dialogu – czyli co robić, żeby inni chcieli ze mną rozmawiać, a nie tylko słuchać?
• Rozwiązywanie konfliktów w zespole.
• Co to jest asertywność?
• Kiedy asertywność się opłaca?
Metody:
Podczas symulacji oraz studium przypadku uczestnicy ćwiczą komunikację oraz sposoby przesyłania komunikatów i prowadzenie dialogu wewnątrz zespołu. Ponadto, uczestnicy ćwiczą zachowania asertywne, zarówno z pozycji lidera jak i członka zespołu.
2. Motywowanie pracowników
• Po co motywować?
• Diagnozowanie motywacji pracowników.
• Głaskanie pracowników czyli skuteczne techniki motywowania.
• Tworzenie programów motywacyjnych.
Metody:
Podczas dyskusji oraz symulacji uczestnicy zastanawiają się oraz omawiają różne sposoby motywowania pracowników oraz tworzą skuteczny program motywacyjny dla swoich pracowników.