Zarządzanie finansami dla niefinansistów.
Analiza sprawozdań finansowych, ocena opłacalności inwestycji, zalety i wady źródeł finansowania.
Termin szkolenia: 29-30 październik 2009 r.
Czas trwania: 2 dni
Cena: 1 350 zł.
Opis szkolenia i jego Adresaci:
Szkolenie dedykowane jest do wszystkich osób zainteresowanych zrozumieniem podstawowych decyzji finansowych w przedsiębiorstwie, zależności pomiędzy nimi oraz praktycznym wykorzystaniem narzędzi i metod oceny efektów ekonomicznych podejmowanych decyzji zarządczych. Szczególnie przydatne jest dla osób zajmujących się w przedsiębiorstwie innymi niż finanse obszarami zarządzania, głównie pracowników działów: marketingu i sprzedaży, personalnego, produkcji, logistyki itp. Również członkowie zarządu, pracownicy działów księgowo-finansowych, analitycy finansowy mogą w tym szkoleniu odnaleźć dla siebie interesujące treści.
Wiedza i umiejętności nabyte w efekcie udziału w szkoleniu:
Uczestnicy szkolenia nauczą się:
• podstawowych pojęć finansowych i rozumienia współzależności między nimi;
• właściwego interpretowania relacji ekonomiczno-finansowych, obserwowania zależności między wybranymi wielkościami i kategoriami finansowymi oraz oceny finansowych skutków podejmowanych decyzji zarządczych,
• pozyskiwania informacji niezbędnych do sporządzania analiz finansowych; wykonywania studium opłacalności inwestycji, oceny projektów, przygotowania finansowej części biznes planu itp.,
• opracowania planów finansowych i budżetów opartych na rachunku przepływów gotówki,
• wyboru źródeł finansowania według kryterium kosztu kapitału,
• oceny opłacalności przedsięwzięć inwestycyjnych i analizy związanego
z nimi ryzyka,
• instrumentów efektywnego zarządzania płynnością finansową, kapitałem obrotowym netto i jego składowymi elementami.
Program szkolenia:
1. Cel i przedmiot finansów przedsiębiorstwa.
Kryterium maksymalizacji wartości przedsiębiorstwa w podejmowaniu decyzji finansowych.
Istota i typy decyzji w zarządzaniu finansami przedsiębiorstwa (decyzje operacyjne, inwestycyjne i finansowe, długo i krótkoterminowe).
Zadania zarządzającego finansami w przedsiębiorstwie.
Zasady podejmowania decyzji finansowych.
Przegląd zawartości sprawozdania finansowego (bilansu, rachunku zysków
i strat, rachunku przepływów pieniężnych)
Podstawowe pojęcia i relacje (wskaźniki) finansowe: płynność, rentowność, przepływy (strumienie) gotówki, przychody, dochody (zyski), kapitał itd.
2. Ocena decyzji finansowych.
Źródła finansowania przedsiębiorstw.
Kryteria wyboru źródeł finansowania.
Struktura kapitału i jej pomiar.
Podział kapitałów firmy: kapitał własny i obcy.
Koszt kapitału i metody jego ustalania: koszt długu przed i po opodatkowaniu, koszt kapitału własnego, model wyceny aktywów kapitałowych (CAPM), współczynnik ryzyka systematycznego beta, średni koszt kapitału (WACC).
Wybór źródeł finansowania
Kryterium dźwigni finansowej.
Leasing jako źródło finansowania i ocena jego opłacalności.
3. Decyzje inwestycyjne przedsiębiorstwa.
Metodologia oceny opłacalności przedsięwzięć inwestycyjnych przedsiębiorstwa.
Planowanie finansowe na potrzeby oceny efektywności inwestycji.
Plany finansowe dla oceny inwestycji nowych i odtworzeniowo-modernizacyjnych.
Struktura wolnych przepływów pieniężnych (FCF) w ocenie inwestycji
Metody proste oceny inwestycji (progi rentowności, okres zwrotu, księgowa stopa zwrotu, stopa zwrotu od zainwestowanych kapitałów).
Metody dyskontowe oceny opłacalności inwestycji (wartość obecna netto NPV, wewnętrzna stopa zwrotu IRR, zdyskontowany okres zwrotu).
Ocena ryzyka projektu inwestycyjnego.
4. Krótkoterminowe decyzje finansowe.
Zakres zarządzania krótkookresowego finansami przedsiębiorstwa.
Zarządzanie płynnością finansową aktywami obrotowymi i zobowiązaniami bieżącymi.
Istota kapitału obrotowego netto.
Cykl kapitału obrotowego i cykl konwersji gotówki.
Zarządzanie bieżące aktywami obrotowymi: zapasami, należnościami, gotówką. Zarządzanie zobowiązaniami bieżącymi.
Analiza kosztu kredytu kupieckiego.
Kapitał obrotowy netto.
Wyznaczanie zapotrzebowania na kapitał obrotowy netto: wykorzystanie cyklu obrotowego do ustalania zapotrzebowania na kapitał obrotowy netto.
Prowadzący:
Piotr Szczepankowski - doktor nauk ekonomicznych o specjalności finanse
i zarządzanie finansami przedsiębiorstw, absolwent Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego oraz Ecole Nationale des Ponts et Chaussees w Paryżu oraz Program for Entrepreneurship Education in Central Europe w Babson College Central Connecticut State University. Adiunkt w Wyższej Szkole Finansów i Zarządzania w Warszawie. Były kierownik zespołu doradców firmy doradczej "Uniconsult" w Warszawie oraz wiceprezes Centrum Consultingu i Badań Businessu "Ekspert" w Warszawie. Były członek Rady Nadzorczej "Milmet" SA. w Sosnowcu. Sekretarz Rady Upowszechniania Akcjonariatu w Polsce.
Wykładowca i trener wyspecjalizowany w przedmiotach z zakresu zarządzania finansami, szczególnie: finansów przedsiębiorstwa, wyceny i zarządzania wartością spółki, fuzji
i przejęć. Stale współpracuje z Instytutem Rozwoju Biznesu jako wykładowca m.in. na szkoleniach: Finanse dla finansistów, Fuzje i przejęcia, Wycena i zarządzanie wartością, Akademia Menedżera MSP.
Zapraszam serdecznie do kontaktu poprzez formularz.
Oddzwonię lub odpiszę niezwłocznie.
Wyślij zapytanie przez formularz
PLIKI DO POBRANIA
INNE USŁUGI TEGO UŻYTKOWNIKA