Wyślij e-mail
Terminy:
2014.07.28 Katowice
2014.07.28 Gdańsk
2014.07.28 Poznań
2014.07.28 Gdańsk
2014.07.30 Warszawa
2014.07.31 Toruń
2014.08.01 Wrocław
2014.08.26 Poznań
2014.08.26 Warszawa
2014.08.27 Katowice
2014.08.28 Wrocław
2014.09.26 Łódź
2014.09.30 Bydgoszcz
2014.10.29 Toruń
2014.10.30 Łódź
Prowadzący
Aneta Pożarowska – doradca podatkowy, specjalista w zakresie podatku od towarów i usług oraz postępowania podatkowego. Doświadczenie zawodowe zdobywała pracując w Urzędzie Skarbowym jako Kierownik Działu Podatków Pośrednich oraz w Izbie Skarbowej. Obecnie jest właścicielem kancelarii doradztwa podatkowego. Autor licznych artykułów ukazujących się na łamach prasy branżowej oraz autor i współautor wielu publikacji poświęconych ustawie VAT, m.in. „VAT - ewidencjonowanie i dokumentowanie w świetle nowych przepisów”.
Dawid Milczarek – prawnik, ekspert podatkowy, manager w spółce doradztwa podatkowego Martini i Wspólnicy. Specjalizuje się w problematyce podatku VAT oraz postępowań sądowo-administracyjnych. W latach 2004-2007 pracował w Izbie Skarbowej, gdzie odpowiadał za kontrolę instancyjną indywidualnych interpretacji podatkowych. W latach 2007-2010 był asystentem sędziego w Izbie Finansowej Naczelnego Sądu Administracyjnego, gdzie zajmował się przygotowywaniem projektów orzeczeń kasacyjnych, uchwał oraz pytań prejudycjalnych do ETS w zakresie VAT.
Radosław Żuk – prawnik, partner w spółce doradztwa podatkowego, redaktor naczelny portalu prawno-księgowego TaxFin.pl. Doświadczony i uznany wykładowca tematyki związanej z podatkiem VAT oraz podatkami dochodowymi. Autor licznych komentarzy dotyczących podatku VAT, podatku dochodowego od osób prawnych, podatku od nieruchomości oraz podatku od czynności cywilnoprawnych.
Krzysztof Woźniak – doradca podatkowy, doświadczony wykładowca, specjalista w dziedzinie podatku od towarów i usług. W latach 1991-2000 pracownik Instytutu Finansów przy Ministerstwie Finansów. W latach 1992-1996 pracownik Ministerstwa Finansów w Zespole Reformy Systemu Podatkowego i Departamentu Podatków Pośrednich. W latach 1997 - 1999 członek Państwowej Komisji Egzaminacyjnej ds. Doradztwa Podatkowego.
Radosław Kowalski – prawnik, doradca podatkowy. Właściciel kancelarii doradcy podatkowego. Od 1994 roku zajmuje się obsługą prawną i podatkową podmiotów gospodarczych. Jest autorem licznych publikacji z zakresu prawa podatkowego. Posiada doświadczenie w prowadzeniu szkoleń zamkniętych i otwartych dla firm i instytucji z zakresu prawa podatkowego, windykacji, zabezpieczeń wierzytelności.
dr Paweł Selera – doktor nauk prawnych w zakresie prawa finansowego, doradca podatkowy współpracujący z MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy spółka doradztwa podatkowego sp. z o.o. Absolwent Wydziału Prawa Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Uniwersytetu w Ratyzbonie. Doświadczenie zawodowe zdobywał w Dyrekcji Generalnej ds. Podatków i Ceł Komisji Europejskiej w Brukseli, a następnie pracując w międzynarodowych firmach doradztwa podatkowego zaliczanych do tzw. wielkiej czwórki zarówno w Niemczech i w Polsce.
Krzysztof Komorniczak – Prezes Zarządu firmy doradztwa podatkowego; prawnik, doradca podatkowy; absolwent Uniwersytetu Warszawskiego; współpracownik uznanych firm doradztwa podatkowego; autor książek i publikacji z zakresu prawa podatkowego; specjalizuje się w zagadnieniach związanych z podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem od czynności cywilnoprawnych, jak również w zakresie postępowań podatkowych; współautor ekspertyz i opinii dotyczących prawa podatkowego dla Sejmu RP; uznany wykładowca problematyki podatku od towarów i usług.
Paweł Barnik – trener, wykładowca, absolwent Uniwersytetu Łódzkiego - Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny kierunek Finanse i bankowość, specjalizacja: bankowość. Prowadzenie wykładów i szkoleń z tematyki podatku od towarów i usług, podatku od wartości dodanej, bieżącego orzecznictwa TSUE, sądów administracyjnych oraz interpretacji organów podatkowych. Prowadzenie szkoleń współfinansowanych przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów. Szkolenia dla organów podatkowych i skarbowych, jednostek samorządu terytorialnego, branży spożywczej, handlowej, farmaceutycznej, transportowej, spedycji, ZUS Autor i współautor licznych publikacji w prasie fachowej (m.in. Rzeczpospolita, Gazeta Prawa i Podatków, Gazeta Prawna) oraz portalach o tematyce podatkowej.
Małgorzata Breda - doradca podatkowy, ekonomistka, absolwentka Politechniki Koszalińskiej - Wydział Ekonomii i Zarządzania oraz Podyplomowych Studiów Uniwersytetu Szczecińskiego kierunek rachunkowość. Wieloletni pracownik firm doradztwa podatkowego. Obecnie Kierownik Zespołu Podatku od towarów i usług w ECDDP. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z podatkiem od towarów i usług, podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz postępowaniem przed organami podatkowymi i sądami administracyjnymi. Posiada bogate doświadczenie w zakresie optymalizacji podatkowej transakcji krajowych i międzynarodowych. Wykładowca problematyki podatku od towarów i usług. Autorka oraz współautorka wielu publikacji podatkowych z zakresu podatku VAT, podatku, podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku akcyzowego, podatku od spadku i darowizn, postępowania podatkowego. Publikacje m. in. na łamach „Rzeczpospolitej”, „Gazety Prawnej”, „Fiskusa”.
Małgorzata Militz – doradca podatkowy, Absolwent Szkoły Głównej Handlowej, absolwent Podyplomowego Studium Prawa Administracyjnego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz Podyplomowego Studium Prawa Podatkowego Unii Europejskiej Uniwersytetu M. Kopernika w Toruniu. Specjalista w zakresie prawa podatkowego. Dzięki doświadczeniu zawodowemu posiada znajomość procedur podatkowych, sądowniczych i administracyjnych. Autor wielu publikacji poświeconych tematyce podatkowej, szczególnie w zakresie podatku VAT. Wieloletni wykładowca w zakresie podatku od towarów i usług.
Samir Kayyali – doradca podatkowy. Doświadczenie zawodowe zdobywał zarówno w międzynarodowych podmiotach świadczących usługi doradcze jak i polskich kancelariach prawnych i podatkowych. Jego praktyka obejmuje w szczególności restrukturyzację grup kapitałowych w celu osiągnięcia optymalizacji podatkowej, sporządzanie dokumentacji w zakresie cen transferowych oraz bieżące doradztwo w podatkach dochodowych oraz podatku VAT. Absolwent międzynarodowych studiów Master Studies in Finance na kierunku Corporate Finance na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Prelegent na wielu konferencjach i seminariach podatkowych. Stale publikuje komentarze i artykuły zarówno w prasie eksperckiej jak i popularnej.
Wojciech Gandurski - radca prawny, ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego na kierunku Prawo. Ma ponad 5-letnie doświadczenie w kwestiach podatkowych, które zdobył pracując w firmach należących do tzw. Wielkiej Czwórki. Był zaangażowany w wiele projektów dotyczących przeglądów i analiz podatkowych (w tym w ramach badań sprawozdań finansowych) w szczególności w zakresie podatku CIT i VAT, których celem była identyfikacja ryzyk podatkowych oraz obszarów optymalizacji u podmiotów z branży m.in. morskiej, budowlanej, informatycznej, spedycyjnej, medycznej, finansowej, hotelarskiej, spożywczej, sportowej, handlowej, produkcyjnej, energetycznej oraz podmiotów działających w specjalnych strefach ekonomicznych. Obecnie świadczy usługi doradztwa podatkowego i prawnego dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą współpracując m.in. z kancelarią prawno-podatkową oraz z biegłymi rewidentami. Prowadzi szkolenia z zakresu podatków w ramach kursów przygotowujących do egzaminu na doradcę podatkowego oraz na indywidualne zlecenie dla działów finansowych podmiotów gospodarczych.
Cel szkolenia
Szkolenie ma na celu przedstawienie zmian w zakresie podatku od towarów i usług uchwalonych pod koniec 2012 r. Znaczna część tych zmian obowiązuje od 1 stycznia 2013 r., kolejna duża nowelizacja weszła w życie od 1 kwietnia 2013 r., a ostatnia część zmian zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2014 r. Nowe regulacje dotyczą najbardziej kluczowych zagadnień związanych z podatkiem VAT, takich jak moment powstania obowiązku podatkowego, podstawa opodatkowania, prawo do odliczenia, korekta podatku należnego i naliczonego, fakturowanie i spowodują konieczność przystosowania systemów informatycznych służących do wystawania faktur czy ewidencjonowania zakupów i sprzedaży. Celem szkolenia jest przedstawienie obszernej nowelizacji oraz omówienie jej praktycznych konsekwencji dla podatników. Ponadto, program szkolenia obejmuje omówienie najważniejszych bieżących problemów oraz aktualnego orzecznictwa i interpretacji związanych z rozliczaniem VAT.
Program
VAT 2014 – uchwalone zmiany, bieżące problemy, aktualne orzecznictwo
1. Uchwalone zmiany w podatku VAT, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2014:
a) rewolucyjne zmiany dotyczące zasad ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego:
- nowa zasada ogólna decydująca o momencie powstania obowiązku podatkowego,
- reguły określenia momentu dokonania dostawy towaru oraz momentu wykonania usługi,
- obowiązek podatkowy w przypadku usług wykonanych w części,
- obowiązek podatkowy w przypadku świadczeń o charakterze ciągłym lub okresowym,
- zasady określania okresów rozliczeniowych i ich znaczenie dla momentu powstania obowiązku podatkowego,
- szczególny moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku usług budowlanych – zmiana zasad obowiązujących obecnie,
- nowe regulacje dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku usług najmu, dzierżawy, leasingu, stałej obsługi prawnej i biurowej, usług ochrony i dozoru, dostawy mediów i usług komunalnych,
- likwidacja szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku usług transportowych,
- pozostałe szczególne momenty powstania obowiązku podatkowego,
- nowe zasady rozliczania zaliczek w przypadku eksportu towarów,
- regulacje przejściowe dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku transakcji dokonywanych na przełomie 2013 i 2014 r.
b) nowelizacja przepisów regulujących zasady określania podstawy opodatkowania:
- nowa definicja podstawy opodatkowania – pojęcie zapłaty,
- problemy związane z likwidacją definicji obrotu z ustawy o VAT,
- konieczność wliczania kosztów dodatkowych transakcji, takich jak koszty transportu czy ubezpieczenia, do podstawy opodatkowania świadczenia głównego,
- podstawa opodatkowania w przypadku wymiany barterowej oraz braku zapłaty,
- nowe przepisy dotyczące podstawy opodatkowania w przypadku stosowania opakowań zwrotnych,
- nowe regulacje dotyczące przerzucania kosztów poniesionych w czyimś imieniu i na czyjąś rzecz,
- nowe zasady korygowania faktur i ujmowania korekt w deklaracjach VAT.
c) nowe zasady stosowania zwolnień dla dostawy towarów używanych (powyżej i poniżej 6 miesięcy),
d) ważna zmiana zasad dotyczących rozliczania podatku naliczonego:
- nowe reguły ustalania momentu powstania prawa do odliczenia,
- ważna zmiana dotycząca rozliczania podatku naliczonego w przypadku wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów,
- likwidacja ustawowych ograniczeń w prawie do odliczenia związanych z nieprawidłowo wystawioną fakturą.
e) nowe regulacje dotyczące faktur:
- umieszczenie wszystkich zasad dotyczących wystawiania faktur (papierowych i elektronicznych) w ustawie (art. 106a-106q),
- nowe, rewolucyjne terminy wystawiania faktur i ich wpływ na moment powstania obowiązku podatkowego,
- wprowadzenie możliwości wystawiania faktur przed dokonaniem dostawy towaru lub przed wykonaniem usługi,
- nowe zasady umieszczania danych na fakturach,
- nowe przypadki i zasady wystawiania faktur na żądanie,
- nowe zasady wystawiania faktur zaliczkowych,
- nowe zasady dokumentowania sprzedaży zwolnionej z podatku,
- poszerzenie kręgu podmiotów uprawnionych do wystawiania faktur,
- nowe regulacje dotyczące faktur elektronicznych.
2. Zmiany w podatku VAT, które obowiązują od 1 stycznia i od 1 kwietnia 2013 r.:
a) nowe zasady rozliczania podatku naliczonego przez podatników:
- obowiązek korekty podatku naliczonego w przypadku nieterminowego wywiązania się z płatności,
- rozliczenie podatku naliczonego w przypadku, gdy sprzedawca korzysta z tzw. ulgi na złe długi.
b) nowe zasady korzystania przez sprzedawców z ulgi od nieściągalnych wierzytelności:
- zmiana warunków formalnych uprawniających do ulgi,
- zmiana zasad dokumentowania ulgi na złe długi,
- ocena (nie)zgodności krajowych regulacji dotyczących ulgi na złe długi z Dyrektywą 2006/112/WE.
c) nowe zasady rozliczania VAT przez małych podatników stosujących metodę kasową:
- zasady rozliczania sprzedaży dokonywanej na rzecz podatników VAT czynnych,
- zasady rozliczania sprzedaży na rzecz pozostałych kontrahentów i klientów.
d) nowe regulacje dotyczące powstawania obowiązku podatkowego w przypadku WDT / WNT,
e) zmiany dotyczące zasad odliczania VAT w przypadku WNT i importu usług,
f) zmiany dotyczące zasad przeliczania kursów w przypadku kwot wyrażonych w walutach obcych,
g) zmiany dotyczące fakturowania:
- poszerzenie kręgu podmiotów uprawnionych do wystawiania faktur,
- likwidacja rozróżnienia oryginał / kopia faktury, pojęcie egzemplarza faktury,
- nowe zasady oznaczania faktur w przypadku stosowania procedur szczególnych (metody kasowej, marży, odwrotnego obciążenia),
- nowe regulacje dotyczące numerowania faktur,
- nowe zasady oznaczania kontrahentów na fakturach,
- nowe zasady dotyczące samofakturowania,
- wprowadzenie tzw. faktur uproszczonych,
- likwidacja obowiązku wystawiania faktur wewnętrznych,
- zasady stosowania not korygujących w 2013 r.,
- zmiana terminów wystawiania faktur w przypadku sprzedaży dokumentowanej na koniec miesiąca oraz w przypadku wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów,
- zmiany dotyczące zasad stosowania faktur elektronicznych,
- zmiana zasad oznaczania faktur dokumentujących zakup paliwa.
h) nowe regulacje dotyczące kas fiskalnych, nowe zasady stosowania zwolnień z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących,
i) zmiany dotyczące zasad opodatkowania świadczeń nieodpłatnych:
- nowe zasady opodatkowania prezentów o malej wartości, drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych oraz próbek,
- związek świadczeń nieodpłatnych z działalnością gospodarczą a konieczność odprowadzenia VAT,
- zmiana definicji próbki,
- nowe zasady opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów pozyskanych w innych sposób niż poprzez nabycie (np. towarów wytworzonych we własnym zakresie, zaimportowanych).
j) zmiany dotyczące zasad opodatkowania WDT / WNT związanego z przemieszczeniem towarów własnych przez podatnika do innego państwa członkowskiego UE,
k) nowa definicja działalności gospodarczej rozstrzygająca o tym, jakie podmioty mają status podatnika VAT,
l) nowe zasady rozliczania VAT od zakupów dokonywanych w ramach reverse charge od dostawców, którzy nie mają siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju (art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy),
m) nowe zasady zwolnień dla dostawy terenów budowlanych,
n) pozostałe zmiany w zakresie zwolnień przedmiotowych i podmiotowych z VAT,
o) zmiana przepisów dotyczących dokumentowania WDT i eksportu towarów (m. in. nowy katalog dokumentów uprawniających do stosowania stawki 0%).
3. Inne zmiany zaplanowane na 2013 / 2014 r.:
a) planowane regulacje dotyczące współodpowiedzialności kupującego za podatek nieodprowadzony przez sprzedawcę:
- zasady stosowania współodpowiedzialności,
- zakres przedmiotowy nowych regulacji lista tzw. „towarów wrażliwych” (paliwo, złoto i stal),
- analiza zgodności planowanych rozwiązań z prawem unijnym w zakresie VAT.
b) plany odnośnie rozszerzenia zakresu stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia w przypadku transakcji krajowych (obrót prętami stalowymi),
c) zasady odliczania VAT w przypadku samochodów osobowych i ciężarowych w 2014 r.:
- plany Ministerstwa Finansów na 2014 r. dotyczące odliczania VAT od zakupu samochodów oraz od ponoszonych wydatków eksploatacyjnych,
- kryteria decydujące o zakresie prawa do odliczenia,
- prawo do odliczenia od nabycia samochodu a prawo do odliczenia od zakupu paliwa.
4. Bieżące problemy oraz aktualne orzecznictwo ETS i krajowych sądów administracyjnych dotyczące VAT:
a) problemy związane z refakturowaniem:
- co to jest refaktura i czym różni się od innych form przerzucania kosztów?
- jakie są zasady wystawiania refaktur (marża, stawka podatkowa, moment powstania obowiązku podatkowego),
- zasady refakturowania mediów przy najmie i ubezpieczenia przy leasingu,
- orzecznictwo ETS, krajowych sądów administracyjnych oraz interpretacje organów podatkowych dotyczące refakturowania,
- ważny wyrok NSA dotyczący zasad ustalania daty sprzedaży w przypadku refaktur.
b) aktualne zagadnienia związane z korektami podatku należnego i naliczonego:
- korekta faktury a korekta deklaracji,
- korekty in plus i in minus,
- korekty dokonywane na bieżąco oraz korekty wsteczne,
- zasady i sposoby potwierdzania odbioru faktury korygującej (papierowej i elektronicznej).
c) problemy związane z rozliczaniem premii pieniężnych – ważna uchwała NSA i jej wpływ na praktykę, pisma i interpretacje MF w sprawie premii pieniężnych,
d) kary umowne, odszkodowania i ich konsekwencje na gruncie VAT,
e) świadczenia nieodpłatne dla kontrahentów, klientów, pracowników, zasady opodatkowania paczek świątecznych, nagród jubileuszowych i innych prezentów,
f) świadczenia kompleksowe w VAT:
- kryteria określania, czy w danym przypadku występuje jedno świadczenie kompleksowe,
- skutki traktowania danego świadczenia jako kompleksowego w zakresie stawki podatkowej, momentu powstania obowiązku podatkowego oraz miejsca opodatkowania transakcji,
- dostawa pakietowa towarów,
- dostawa towarów z dołączonymi gratisami,
- dostawa towaru z towarzyszącą mu usługą montażu,
- czy w przypadku dostawy towaru wytworzonego na indywidualne zamówienie mamy do czynienia z dostawą towaru, czy ze świadczeniem usługi,
- koszty dodatkowe transakcji a podstawa opodatkowania (koszty transportu, załadunku, rozładunku, ubezpieczenia itp.).
g) problemy związane z rozliczaniem usług w obrocie międzynarodowym:
- miejsce opodatkowania usług,
- moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku importu / eksportu usług,
- zasady przeliczania kursów walut,
- korekty deklaracji.
h) najnowsze orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz wojewódzkich sądów administracyjnych dotyczące VAT:
- wyrok ETS w sprawie ubezpieczenia przy leasingu,
- wyrok ETS w sprawie momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku usług transportowych,
- wyrok ETS w sprawie miejsca opodatkowania usług magazynowych,
- uchwała NSA w sprawie stosowania stawki 8% przy dostawie trwałej zabudowy meblowej,
- uchwała NSA w sprawie statusu podatkowego jednostek budżetowych,
- wyroki wojewódzkich sądów administracyjnych w sprawie bankowozów.
Informacje organizacyjne
Koszt uczestnictwa:
- jednej osoby 590 zł + 23% VAT,
- dwóch lub więcej osób z jednej firmy 540 zł/os + 23% VAT.
Prosimy o dokonanie płatności po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia, podając w tytule przelewu kod szkolenia.
Cena obejmuje: uczestnictwo w zajęciach, materiały szkoleniowe, przerwy kawowe, lunch, certyfikat.
Godziny zajęć: 10:00 – 15:45
Miejsce zajęć: centrum w/w. miast lub siedziba Akademii Biznesu MDDP
Informacje:
Norbert Saks, Joanna Domaszewska
tel. (022) 208 28 28/26, fax (022) 211 20 90
Wyślij e-mail ; Wyślij e-mail