Terminy:
17 07 2014 - 18 07 2014 - Gdańsk
31 07 2014 - 01 08 2014 - Warszawa
25 08 2014 - 26 08 2014 - Wrocław
25 09 2014 - 26 09 2014 - Poznań
23 10 2014 - 24 10 2014 - Warszawa
29 10 2014 - 30 10 2014 - Wrocław
Prowadzący
Marcin Michalak - Asystent w Katedrze Rachunkowości na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego. Prowadzi szkolenia menedżerskie w ramach programów MiniMBA® oraz MiniGlobalMBA® oraganizowanych przez Polsko-Amerykańskie Centrum Zarządzania. Prowadzi zajęcia w ramach Podyplomowego Studium Komercjalizacji Nauki i Technologii (na licencji Texas University, USA). Autor i współautor licznych publikacji z zakresu sprawozdawczości przepływów pieniężnych w Polsce i na świecie, autor artykułów z zakresu wykorzystania wartości ekonomicznej w pomiarze dokonań i wycenie przedsiębiorstw, corporate governance, ujmowania i rozliczania kosztów prac badawczo-rozwojowych. Uczestniczył w kursach Master of Science in Science and Technology Commercialization w USA (University of Texas, Austin), uczestnik szkolenia ATAC – Accelerated Technology Assessment and Commercialization prowadzonego przez IC2 Institute w Austin, USA, Texas. Członek Zespołu ds. opracowania i wdrożenia na Wydziale Zarządzania UŁ programu dydaktycznego „Zintegrowane zarządzanie firmą” na bazie zintegrowanego systemu zarządzania IFS Application. Współpracuje z wieloma firmami szkoleniowymi i consulltingowymi w Polsce. Prowadzi szkolenia z zakresu zarządzania finansami, rachunkowości finansowej i zarządczej, oceny ekonomicznej projektów inwestycyjnych. Uczestniczy w projektach z zakresu wdrażania: systemów rachunkowości zarządczej i controllingu, opracowywania polityki rachunkowości, systemów finansowo-księgowych, systemów podatkowych oraz programów restrukturyzacyjnych dla polskich przedsiębiorstw.
dr inż. Jerzy Mońka – ekspert z zakresu kontrolingu i rachunkowości. Wykładowca, adiunkt w Katedrze Rachunkowości i Controllingu Przedsiębiorstw Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Autor kilkudziesięciu publikacji naukowych głównie z dziedziny rachunkowości. Brał udział w Programie Powszechnej Prywatyzacji. Od kilkunastu lat zajmuje się wdrażaniem controllingu w przedsiębiorstwach oraz procesami restrukturyzacyjnymi. Ceniony trener na szkoleniach z zakresu rachunkowości finansowej, sprawozdawczości finansowej, rachunkowości zarządczej, zarządzania finansami oraz analizy finansowej.
*Szkolenie będzie prowadził jeden dedykowany trener.
Cel szkolenia
Złożoność procesów biznesowych współczesnych przedsiębiorstw, działających w warunkach silnej konkurencji, oraz najnowsze tendencje w zakresie zarządzania wymagają od pracowników interdyscyplinarnego podejścia do realizowanych przez siebie zadań, funkcji i obowiązków.
Celem działania każdego podmiotu biznesowego i wyznacznikiem skuteczności podejmowanych w nim decyzji menedżerskich jest uzyskanie sukcesu finansowego.
Osiągnięcie tego celu oraz zapewnienie skuteczności i efektywności działań interdyscyplinarnych zespołów pracowników w firmie wymaga stworzenia spójnego systemu komunikacji biznesowej zorientowanej na cele przedsiębiorstwa. Doświadczenia wielu firm pokazują, że spełnienie tych wymogów nie jest możliwe bez zbudowania świadomości finansowej pracowników wszystkich obszarów funkcjonalnych w firmie; bez pokazania, w jaki sposób działania poszczególnych osób, działów czy funkcji przekładają się końcowy sukces finansowy przedsiębiorstwa. Dlaczego pewne działania i projekty powstające w różnych obszarach firmy nie zyskują akceptacji dyrektora finansowego czy głównego księgowego? Jak uzasadnić celowość realizacji projektów, koncepcji i przedsięwzięć powstających w różnych miejscach przedsiębiorstwa z punktu widzenia ich przyczyniania się do realizacji celów finansowych firmy. Jak one wpłyną na sytuację finansową i wyniki finansowe naszej firmy ? Co zrobić, by uwidocznić efekty tych działań w raportach finansowych? Jak czytać i zrozumieć sprawozdania finansowe i główne wskaźniki finansowe?
W wielu firmach dostrzega się problemy wynikające z barier komunikacyjnych między działami finansowymi i pozostałymi obszarami funkcjonalnymi przedsiębiorstwa. To z kolei utrudnia współpracę, prowadzi do konfliktów i niezrozumienia intencji osób odpowiedzialnych za różne obszary funkcjonalne. Zamierzeniem szkolenia jest przełamywanie tych barier i rozpoznanie wśród Uczestników języka biznesu, jakim jest rachunkowość.
Celem szkolenia jest:
- budowanie szeroko pojętej świadomości finansowej pracowników;
- wykształcenie umiejętności rozumienia i posługiwania się podstawowymi terminami z zakresu rachunkowości, controllingu i finansów;
- wykształcenie podstawowych umiejętności czytania sprawozdań finansowych oraz wyciągania na ich podstawie wniosków i formułowania ocen;
- zmiana błędnych schematów myślowych dotyczących finansów;
- wskazanie obszarów, w jakich rachunkowość i finanse wspierają proces podejmowania decyzji niefinansowych;
- wskazanie obszarów, w których finanse i rachunkowość wymagają wsparcia innych jednostek funkcjonalnych przedsiębiorstwa w celu zapewnienia efektywnego i skutecznego systemu raportowania i pomiaru dokonań;
- objaśnienie kluczowych kryteriów oceny opłacalności przedsięwzięć/projektów długoterminowych z uwzględnieniem ich ryzyka.
Korzyści, jakie osiągną Uczestnicy po szkoleniu:
- poznają istotę i strukturę kluczowych sprawozdań finansowych;
- rozpoznają skutki i wpływ codziennych działań biznesowych na sprawozdania finansowe i sytuację finansową przedsiębiorstwa;
- nauczą się czytać sprawozdania finansowe i wyciągać z nich wnioski;
- będą potrafili interpretować podstawowe wskaźniki finansowe;
- nabędą podstawowych umiejętności w zakresie sporządzania długoterminowych planów finansowych;
- poznają narzędzia służące ocenie opłacalności długoterminowych planów finansowych;
- poznają podstawowe metody opisu i oceny ryzyka planowanych przedsięwzięć długoterminowych/projektów;
- zdobędą umiejętność skutecznej komunikacji z działami finansowymi przedsiębiorstwa i instytucjami finansowymi (dysponenci funduszy unijnych, banki, wierzyciele), co umożliwia lepszą współpracę między działami wewnątrz przedsiębiorstwa, jak również skuteczniejszą walkę o zewnętrzne źródła finansowania.
Adresaci szkolenia:
Szkolenie jest skierowane do osób o wykształceniu nieekonomicznym, które w pracy zawodowej mają do czynienia w sposób bezpośredni lub pośredni z zagadnieniami rachunkowości, finansów lub controllingu i czują potrzebę zdobycia w przystępny sposób podstawowej wiedzy i umiejętności w tych obszarach.
Uczestnikami szkolenia są:
- właściciele i menedżerowie firm, którzy nie podsiadają wiedzy z zakresu finansów i rachunkowości, albo odczuwają potrzebę ugruntowania i usystematyzowania tej wiedzy;
- pracownicy działów niefinansowych;
- członkowie związków zawodowych, którzy chcą nabyć umiejętność rozumienia danych finansowych prezentowanych przez zarząd przedsiębiorstwa;
- pracownicy działów finansowych, którzy w swojej pracy zajmują się tylko wąskim fragmentem problematyki finansowej.
Program
1. Znaczenie rachunkowości i finansów dla pracowników działów niefinansowych.
2. Rachunkowość jako system informacyjny przedsiębiorstwa:
a. odbiorcy informacji z rachunkowości – czego ja mogę oczekiwać od rachunkowości/ finansów w mojej firmie, albo w czym mogę je wspierać;
b. różne rodzaje rachunkowości dla różnych potrzeb.
3. Podstawowe zasady rachunkowości finansowej, czyli reguły rządzące procesem sporządzania sprawozdań finansowych i ich rozumienia.
4. Cele i rodzaje sprawozdań finansowych – czego można oczekiwać od sprawozdań finansowych? Wstęp do czytania sprawozdań finansowych.
5. Zrozumieć bilans – jak go czytać ze zrozumieniem i po co on niefinansiście:
a. istota i struktura sprawozdania:
i. walory informacyjne i ograniczenia bilansu, jako przyczyna wielu nieporozumień między działami finansowymi a innymi funkcjami w przedsiębiorstwie (np. czy marketing tworzy tylko koszty z perspektywy sprawozdania finansowego?, gdzie podziała się marka produktu i wizerunek firmy?),
ii. zasady klasyfikacji aktywów i pasywów – jakie mają znaczenie poznawcze;
b. przypadek praktyczny:
i. czytanie bilansu,
ii. istota i analiza podstawowych wskaźników finansowych występujących w kontekście bilansu;
c. istota i zawartość poszczególnych pozycji bilansu (środki trwałe i wartości niematerialne, inwestycje, należności i zobowiązania, zapasy, rezerwy, rozliczenia międzyokresowe itp.) – te pozycje już nigdy nie będą zagadkowe;
d. zasady wyceny składników bilansu – obszar kreatywności w rachunkowości.;
e. przypadki praktyczne:
i. analiza wpływu codziennych transakcji gospodarczych na bilans i ich odzwierciedlenie w bilansie - warsztaty,
ii. kreatywność w rachunkowości /w wymiarze księgowym i realnym.
6. Zrozumieć rachunek zysków i strat (P&L) – jak go czytać ze zrozumieniem i po co on niefinansiście?
a. jak ocenić zyskowność /rentowność/ działalności firmy:
i. obszary działalności, czyli zysk zyskowi nie jest równy,
ii. mamy zysk, a szef mówi, że nie ma na podwyżki – czy mówi prawdę?
iii. produkcja „idzie pełną parą”, a wyników finansowych nie ma – gdzie się one podziały?
b. przypadek praktyczny:
i. czytanie rachunku zysków i strat,
ii. istota i analiza podstawowych wskaźników finansowych występujących w kontekście rachunku zysków i strat;
c. różne sposoby prezentacji wyników realizowanych w biznesie podstawowym - wariant porównawczy i wariant kalkulacyjny:
i. różnice między wariantami (wady i zalety),
ii. częste błędy w analizie wariantu porównawczego rachunku zysków i strat,
d. przykłady praktyczne dotyczące rachunku zysków i strat.
7. Analiza wskaźników finansowych łączących dane z bilansu i rachunku zysków i strat – uzupełnienie analizy wskaźnikowej o wskaźniki efektywności wykorzystania majątku i kapitału / wskaźniki nieomawiane wcześniej na tle bilansu lub rachunku zysków i strat) – przypadek praktyczny.
8. Zrozumieć rachunek przepływów pieniężnych – sprawozdanie objaśniające pieniężne wyniki działalności przedsiębiorstwa:
a. istota i struktura sprawozdania - analiza skąd się wzięła i na co była wydatkowana gotówka w firmie?
b. analiza przypadku – czytanie rachunku przepływów pieniężnych;
c. metody sporządzania sprawozdania – ich właściwości i pojemność informacyjna;
d. przykład warsztatowy na analizę różnic między zyskiem a gotówką w firmie.
9. Długoterminowe planowanie finansowe i ocena opłacalności projektów inwestycyjnych:
a. o czym należy pamiętać przy tworzeniu długoterminowych planów finansowych:
i. czas,
ii. przepływy pieniężne,
iii. koszt pieniądza, czyli stopa dyskontowa;
b. zmiana wartości pieniądza w czasie, czyli właściwie co?
c. główne kryteria oceny projektów inwestycyjnych, czyli kiedy nasz plan zyska akceptację:
i. okres zwrotu,
ii. wartość bieżąca netto (NPV),
iii. wewnętrzna stopa (IRR);
d. ocena ryzyka planu finansowego- czyli jakie mamy szanse na sukces i co nam najbardziej zagraża:
i.a naliza wrażliwości,
ii. analiza scenariuszowa;
e. kompleksowa analiza przypadku praktycznego.
10. Podsumowanie i zakończenie.
* Program chroniony prawem autorskim.
Informacje organizacyjne
Koszt uczestnictwa:
-jednej osoby 1540 zł + 23% VAT
-dwóch i więcej osób 1440 zł/os. + 23% VAT
Prosimy o dokonanie płatności po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia, podając w tytule przelewu kod szkolenia.
Cena obejmuje: uczestnictwo w zajęciach, materiały szkoleniowe, przerwy kawowe, lunch, wydanie certyfikatu ukończenia szkolenia.
Godziny zajęć: 9:30 – 16:30 (2 dni 14 godzin)
Miejsce zajęć:
Warszawa, Wrocław – własna sala szkoleniowa Akademii Biznesu MDDP lub centrum biznesowe w hotelu w/w miast.
(informacja dotycząca dokładnego miejsca zajęć zostanie wysłana Państwu wraz z potwierdzeniem uczestnictwa na ok. 6 dni przed terminem szkolenia)
Informacje:
Anna Niedziółka
tel. (22) 208 28 45
fax (22) 211 20 90
e-mail: Wyślij e-mail