Celem warsztatu jest poznanie praktycznych sposobów stosowania prawa pracy w świetle aktualnego stanu prawnego oraz orzecznictwa sądowego. Omówione zostaną projektowane zmiany i konsekwencje ich zastosowań.
Ekspert wskaże optymalne i zgodne z prawem rozwiązania w obszarach prawa pracy stwarzających najwięcej trudności, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień: zatrudniania i zwalniania pracowników, utrzymania prawidłowej dyscypliny pracy, stosowania praw, obowiązków i odpowiedzialności pracowników i pracodawcy, rozliczania czasu pracy w 2014 r., udzielania i rozliczania urlopów wypoczynkowych, macierzyńskich, obowiązków związanych z przeciwdziałaniem mobbingowi i dyskryminacji, stosowania kar porządkowych oraz uprawnień rodzicielskich wynikających ze zmienionych przepisów.
Warsztaty adresowane są do kierowników i menedżerów działów kadr i działów personalnych oraz osób zarządzających pracownikami.
Szkolenie prowadzone jest metodą warsztatową z wykorzystaniem case study. Zastosowanie technik interakcyjnych i interaktywnych stwarza optymalne warunki dla rozwinięcia w Uczestnikach zaangażowania. Dialogowa formuła szkolenia nastawiona jest przede wszystkim na rozwiązywanie konkretnych problemów Uczestników.
1. Zatrudnianie pracowników – aspekty prawne:
a) Jakich pytań nie zadawać w trakcie rozmowy rekrutacyjnej, aby uniknąć zarzutu dyskryminacji
b) W jakich sytuacjach różnicowanie wynagrodzeń pracowniczych może prowadzić do roszczeń pracownika w są dzie pracy, a kiedy można niektórym pracownikom płacić więcej niż innym?
c) Jaki wybrać właściwy rodzaj umowy o pracę i jakie są ograniczenia prawne w zakresie zawierania umów na czas określony?
d) Czy przy zawieraniu umowy o pracę można w jakiś sposób dodatkowo zabezpieczyć interesy firmy, np. przed działalnością na rzecz konkurencji?
e) W jaki sposób zmienić umowę o pracę na stałe lub tymczasowo oraz za zgodą lub bez zgody pracownika?
f) W jakich sytuacjach wolno stosować umowy o dzieło i umowy zlecenia, a kiedy jedyną dopuszczalną formą jest umowa o pracę?
g) Czy Państwowa Inspekcja Pracy często kontroluje zaświadczenia o szkoleniach bhp i orzeczenia lekarskie oraz co grozi za luki pomiędzy badaniami lekarskimi?
2. Formułowanie przyczyny zwolnienia oraz inne aspekty związane z procedurą zwalniania pracowników:
a) Jak przeprowadzić proces zwolnienia pracownika krok po kroku?
b) Jaką przyczynę wypowiedzenia umowy podać, aby nie przegrać sprawy w sądzie pracy?
c) Czy dobrym powodem wypowiedzenia są takie przyczyny jak utrata zaufania, częste choroby, likwidacja stanowiska pracy, niestaranne wykonywanie obowiązków?
d) Czy zawsze możemy zwolnić pracownika, gdy dowiemy się, że współpracuje z konkurencyjną firmą?
e) Czy dokumentacja oceny okresowej może pomóc w wygraniu sprawy w sądzie pracy?
f) Kiedy dopuszczalne jest rozwiązanie umowy z dnia na dzień i jak to uzasadnić?
g) Co zrobić, gdy pracownik nie chce przyjąć wypowiedzenia lub zwolnienia dyscyplinarnego?
h) Czy pracownik może zablokować rozwiązanie umowy o pracę nie podejmując korespondencji z poczty?
i) Czy związki zawodowe mogą uniemożliwić proces zwolnienia pracownika?
j) Kogo nie można zwolnić z pracy oraz czy są wyjątki od szczególnej ochrony niektórych pracowników?
k) Czy pracownik w okresie wypowiedzenia ma takie same uprawnienia i obowiązki jak pozostałe osoby, w tym czy powinna go obejmować podwyżka dokonywana w zakładzie pracy?
l) Kiedy zwalniany pracownik ma prawo do odprawy pieniężnej oraz czy są sytuacje,
w których pracownik traci prawo do uzyskania odprawy?
m) Czy pracownik musi zwrócić samochód służbowy na każde wezwanie pracodawcy?
n) Czy można wstrzymać wydanie świadectwa pracy, gdy pracownik nie chce się rozliczyć z powierzonego mu telefonu, komputera, samochodu lub innego mienia należącego do pracodawcy?
3. Czas pracy – zadania kierownika w zakresie planowania i rozliczania po zmianach prawnych:
a) Na co szczególnie zwracać uwagę przy planowaniu czasu pracy? – w tym nowe przepisy o ruchomym czasie pracy w kontekście problemu doby pracowniczej.
b) Czas dojazdu do biura, pobrania narzędzi, rozliczenia kasy, itp. a czas pracy.
c) Czy pracownik może odmówić pracy w godzinach nadliczbowych?
d) Jak rozlicza się nadgodziny dobowe i średniotygodniowe – kiedy nalicza się dodatek 50%, a kiedy 100%?
e) Jak zorganizować odpracowanie wyjścia prywatnego, aby nie powstawały nadgodziny?
f) Czy za pracę w sobotę można dodatkowo zapłacić – jeśli pracownik nie chce odbioru w formie dnia wolnego?
g) Obowiązkowe i nieobowiązkowe przerwy w pracy – w tym czy rzeczywiście pracownicy pracujący przy komputerach mają prawo do 5- minutowych przerw oraz czy od pracownicy karmiącej można się domagać zaświadczenia lekarskiego?
h) Jak zmieniły się przepisy w zakresie harmonogramów czasu pracy?
i) Czy można doraźnie zmienić grafik – w oparciu o interpretację Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej?
j) Czy jeśli pracownik zostaje po godzinach bez pisemnego polecenia pracodawcy, może domagać się w sądzie dodatkowego wynagrodzenia za pracę nadliczbową?
k) Czy za pracę w zagranicznej podróży służbowej w święto należy się dzień wolny?
l) Czy dojazd do miejsca wykonywania zadania służbowego wliczany jest do czasu pracy?
m) Czy można wprowadzać dyżury cało-weekendowe?
n) Czy pracownik, który późno w nocy wróci z podróży służbowej, może w kolejnym dniu spóźnić się do pracy lub w ogóle do niej nie przyjść?
4. Udzielanie urlopów i zwolnień oraz usprawiedliwianie nieobecności:
a) Czy można zmienić ustalony termin urlopu bez uzyskania zgody pracownika?
b) Czy pracownik może wyłączyć telefon służbowy w czasie urlopu i unikać jakichkolwiek innych kontaktów z kierownikiem?
c) Co dzieje się, gdy pracownik zachoruje w trakcie urlopu, a co dzieje się w sytuacji, gdy choroba dotyczy dziecka pracownika?
d) Czy pracownik ma pełną dowolność w zakresie terminu wykorzystania urlopu na żądanie i sposobu wnioskowania o ten urlop?
e) Czy można odmówić pracownikowi udzielenia urlopu na żądanie, gdy skorzystanie z tego prawa przez pracownika byłoby dla zakładu pracy bardzo kłopotliwe?
f) Kiedy udziela się pracownikowi urlopu okolicznościowego, z uwagi na jakie konkretnie relacje rodzinne należy się urlop na pogrzeb oraz ślub?
g) Czy krwiodawcy mogą informować o swoim zwolnieniu „po fakcie” – tj. dopiero po powrocie do pracy, czy też powinni zgłosić planowaną nieobecność wcześniej?
h) W jakich sytuacjach pracownikowi należą się zwolnienia na załatwianie spraw urzędowych i działalność społeczną i kto za to płaci?
i) Czy można „niechcący” udzielić pracownikowi zgody na urlop szkoleniowy?
5. Szczególne uprawnienia pracownika-rodzica:
a) Jakie urlopy i zwolnienia należą się pracownikom-rodzicom po zmianach prawnych?
b) W jakich sytuacjach suma świadczeń otrzymanych przez pracownika przy podstawie zasiłkowej 80% będzie większa niż przy wariancie 100/60%?
c) Czy pracownik może uchronić się przed wypowiedzeniem składając wniosek o niewielkie obniżenie etatu?
d) Czy po zakończeniu urlopu macierzyńskiego pracownik jest chroniony przed utratą pracy?
e) Co dzieje się, gdy pracownica poinformuje o ciąży dopiero po rozwiązaniu umowy o pracę?
f) Czy pracowników-rodziców obowiązują inne normy czasu pracy?
6. Uprawnienia i obowiązki kierownika w zakresie utrzymania dyscypliny pracy:
a) Czy można monitorować komputery pracowników, w tym aktywność w Internecie oraz zawartość służbowej skrzynki e-mailowej?
b) Czy legalne są środki kontroli takie jak instalacja GPS w pojeździe służbowym czy też instalacja kamer na terenie zakładu?
c) W jaki sposób wymierza się karę porządkową?
d) Czy można pracownika ukarać za zniszczenie mienia należącego do firmy?
e) Jakich typowych błędów przy wymierzaniu kary unikać?
f) W jakim zakresie kierownik może wydać polecenie służbowe?
7. Odpowiedzialność kierownika za środowisko pracy wolne od dyskryminacji, mobbingu i molestowania:
a) Kiedy mamy do czynienia ze zwykłym dyscyplinowaniem pracownika, a kiedy z mobbingiem, molestowaniem lub nierównym traktowaniem?
b) Jakie wyroki zapadają w sprawach o mobbing i dyskryminację?
c) Czy odpowiedzialność za mobbing ma charakter personalny, czy też obciąża ona zakład pracy?
8. Odpowiedzialność materialna pracownika w stosunku do zakładu pracy:
a) W jakiej wysokości pracownik odpowiada za spowodowane szkody?
b) Czy pracownik może bezkarnie skopiować bazę klientów naszej firmy?
c) Jak skutecznie zabezpieczyć interesy zakładu pracy powierzając pracownikowi telefon, komputer, samochód lub inny składnik mienia?
d) Czy można zabezpieczyć się pobierając od pracownika zgodę na ewentualne przyszłe potrącenia w razie spowodowania szkody?
e) Czy kierownik odpowiada wobec zakładu pracy za szkody spowodowane przez podległego mu pracownika?
9. Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy:
a) Czy inspektorzy PIP mają zwyczaj wcześniejszego uprzedzania pracodawców o swojej wizycie?
b) Czy kontrola jest przeważnie skutkiem skargi niezadowolonego pracownika?
c) Czy można odmówić inspektorowi okazania dokumentów, tłumacząc to tajemnicą przedsiębiorstwa?
d) Czy za stwierdzone naruszenia prawa pracy odpowiada personalnie kierownik, czy też koszty grzywien finansuje zakład pracy?
e) W jakiej wysokości nakładane są grzywny?
f) Co wolno, a czego nie wolno inspektorowi PIP w trakcie kontroli?
g) Czy inspektorowi PIP trzeba zapewnić oddzielne pomieszczenie na czas kontroli?
h) Do czego inspektor pracy może zobowiązać firmę po kontroli?
10. Korzystanie z pracy osób kierowanych przez agencje pracy tymczasowej :
a) Czy pracownik tymczasowy ma takie same uprawnienia i obowiązki jak pozostali pracownicy?
b) Czy pracownik tymczasowy może zarabiać mniej niż stali pracownicy firmy?
c) Czym różni się zatrudnianie pracownika tymczasowego w zakresie bhp?
d) Do kogo pracownik tymczasowy składa wniosek urlopowy?
Koszt uczestnictwa:
– jednej osoby 1490 zł + 23% VAT,
– dwóch i więcej osób 1390 zł + 23% VAT.
Prosimy o dokonanie płatności po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia. VAT nie jest doliczany jeśli szkolenie finansowane jest co najmniej w 70% ze środków publicznych.
Cena obejmuje: uczestnictwo w zajęciach, materiały szkoleniowe, przerwy kawowe, lunch, wydanie certyfikatu ukończenia szkolenia.
Godziny zajęć: 9:30 – 16:30 (2 dni 14 godzin)
Miejsce zajęć: centrum w/w miast
Informacje:
Anna Niedziółka
tel. (022) 208 28 45,
fax. (022) 211 20 90
Wyślij e-mail