Co jest potrzebne do pisania programu w assemblerze - Niezbędny jest kompilator np. MASM od MS, program do pisania tekstu i debugger. Jednak dobrze jest skorzystać z wielofunkcyjnego środowiska VisualStudio 2008, które obejmuje praktycznie wszystko, a nawet więcej aniżeli postulujemy na nasze niewielkie wymagania. Wypada teraz przybliżyć dlaczego Assembler? Wiele ludzi pewnie już słyszało, że programy pisane w języku Assembler słyną są z tego, że są małe i szybkie. Są takie , gdyż posiadają taki kod, jaki zrobimy, a nie taki jak kompilator przełoży, nie mają także zbędnych bibliotek. Programując w Assemblerze programista assembler pozna jak funkcjonuje procesor, w jaki sposób program jest zbudowany i szereg innych rzeczy o których nie ma pojęcia programista np. Javy. Dlatego każdy szanujący programista baz danych jest zobowiązany poznać co najmniej fundamenty Assemblera. Do programowania w Assemblerze przydatna będzie na pewno wiedza o dwóch dodatkowych systemach liczbowych (oprócz dziesiętnego) tj. dwójkowy, szesnastkowy. Opiszę teraz krótko te dwa systemy: • binarny (dwójkowy): podstawą systemu są dwie cyfry: 0 i 1. w systemie tym działa komputer. Jest w nim zapisywany kod programu, • szesnastkowy (heksadecymalny): fundamentem systemu są cyfry 0-9 i litery od A do F (w sumie 16 znaków). Jest to wszystko w temacie systemów, jeśli ktokolwiek chce może przeczytać coś więcej o nich, a zarazem nauczyć się je ręcznie kalkulować. Jednak programując szybciej i wygodniej jest przeliczać systemy za pomocą kalkulatora.