Czego potrzebujemy do pisania programu w assemblerze - Niezbędny jest kompilator np. MASM od MS, edytor tekstu oraz debugger. Jednakże wygodnie jest korzystać z rozbudowanego środowiska VisualStudio 2008, które obejmuje praktycznie wszystko, a nawet i więcej aniżeli postulujemy na nasze skromne wymagania. Wypada teraz napisać dlaczego akurat Assembler? Wiele osób zapewne już zdążyło się dowiedzieć, że programy napisane w języku Assembler słyną są z tego, że są małe i rychłe. Posiadają takie cechy , gdyż mają taki kod, jaki zrobimy, a nie taki jak kompilator przełoży, nie mają także niepotrzebnych bibliotek. Pisząc program za pomocą Assemblera programista assembler poznać może jak działa procesor, jak program jest stworzony i inne rzeczy o których nie wie programator np. Javy. Wobec tego każdy dbający o reputację programista baz danych jest zobowiązany poznać przynajmniej fundamenty Assemblera. Do pisania programów w Assemblerze nieodzowna będzie zapewne wiedza o 2 dodatkowych systemach liczbowych (oprócz dziesiętnego) takich jak dwójkowy, szesnastkowy. Opiszę teraz w skrócie te dwa systemy: • binarny (dwójkowy): fundamentem systemu są dwie cyfry: 0 i 1. w systemie tym działa komputer. Jest w nim zapisywany kod programu, • szesnastkowy (heksadecymalny): fundamentem systemu są cyfry 0-9 oraz litery A-F (w sumie 16 znaków). To wszystko w temacie systemów, jeśli ktoś chce może przeczytać coś więcej o nich, a także nauczyć się je ręcznie kalkulować. Jednak programując szybciej i bardziej komfortowo jest przeliczać systemy za pomocą kalkulatora.