Czego potrzebujemy do programowania w assemblerze - Niezbędny jest kompilator np. MASM od Microsoftu, program do pisania tekstu oraz debugger. Jednak wygodnie jest korzystać z rozbudowanego programu VisualStudio 2008, które obejmuje praktycznie wszystko, a nawet więcej niż potrzebujemy na nasze skromne wymagania. Teraz wypada przybliżyć dlaczego Assembler? Wiele ludzi zapewne już słyszało, że programy pisane w języku Assembler znane są z tego, że są niewielkie i szybkie. Posiadają takie cechy , gdyż mają taki kod, jaki zrobimy, a nie taki jak kompilator przełoży, nie mają również zbędnych bibliotek. Pisząc program za pomocą Assemblera programista assembler pozna jak funkcjonuje procesor, jak program jest stworzony i inne rzeczy o których nie ma pojęcia programista na przykład Javy. Dlatego każdy szanujący programista baz danych jest zobowiązany poznać co najmniej podstawy Assemblera. Do pisania programów w Assemblerze przydatna będzie zapewne wiedza o dwóch dodatkowych systemach liczbowych (prócz dziesiętnego) tj. dwójkowy, heksadecymalny. Opiszę teraz w skrócie te dwa systemy: • binarny (dwójkowy): fundamentem systemu są dwie cyfry: 0 i 1. W tym systemie działa komputer. Jest w tym programie zapisywany kod programu, • szesnastkowy (heksadecymalny): podstawą systemu są cyfry 0-9 i litery od A do F (w sumie 16 symboli). Jest to wszystko w temacie systemów, jeśli ktoś chce może doczytać co nie co więcej o nich, a także nauczyć się je ręcznie kalkulować. Jednak pisząc programy szybciej i wygodniej jest kalkulować systemy za pomocą kalkulatora.