Czego potrzebujemy do programowania w assemblerze - Potrzebny nam kompilator np. MASM od MS, edytor tekstu oraz debugger. Jednak wygodnie jest skorzystać z rozbudowanego środowiska VisualStudio 2008, które obejmuje wszystko, a nawet i więcej niż potrzebujemy na nasze niewielkie wymagania. Wypada teraz napisać dlaczego Assembler? Dużo ludzi pewnie już zdążyło się dowiedzieć, że programy pisane w Assemblerze słyną są z tego, że są małe i rychłe. Posiadają takie cechy , gdyż posiadają taki kod, jaki stworzymy, a nie taki jak kompilator przełoży, nie posiadają także niepotrzebnych bibliotek. Pisząc program za pomocą Assemblera programista assembler poznać może jak działa procesor, jak program jest stworzony i szereg innych rzeczy o których nie wie programista np. Javy. Wobec tego każdy szanujący programista baz danych powinien zgłębić przynajmniej fundamenty Assemblera. Do programowania w Assemblerze przydatna będzie na pewno wiedza o 2 dodatkowych systemach liczbowych (oprócz dziesiętnego) takich jak binarny, szesnastkowy. Opiszę teraz krótko te dwa systemy: • binarny (dwójkowy): podstawą systemu są dwie cyfry: 0 i 1. w systemie tym działa komputer. Jest w tym programie rejestrowany kod programu, • szesnastkowy (heksadecymalny): fundamentem systemu są cyfry od 0 do 9 i litery A-F (w sumie 16 symboli). Jest to wszystko na temat systemów, jeśli ktoś wyraża chęć może doczytać co nie co więcej o nich, a także nauczyć się je ręcznie kalkulować. Jednak pisząc programy szybciej i wygodniej jest kalkulować systemy przy pomocy kalkulatora.