Co jest potrzebne do programowania w assemblerze - Potrzebny nam kompilator np. MASM od Microsoftu, program do pisania tekstu i debugger. Jednakże dobrze jest korzystać z wielofunkcyjnego programu VisualStudio 2008, które zawiera wszystko, a nawet i więcej aniżeli postulujemy na nasze niewielkie potrzeby. Teraz wypada napisać dlaczego Assembler? Dużo osób zapewne już słyszało, że programy pisane w Assemblerze słyną są z tego, że są małe i szybkie. Są takie , ponieważ posiadają taki kod, jaki stworzymy, nie natomiast taki jak kompilator przełoży, nie posiadają również zbędnych bibliotek. Pisząc program za pomocą Assemblera programista assembler pozna jak funkcjonuje procesor, w jaki sposób program jest zbudowany i szereg innych rzeczy o których nie ma pojęcia programista na przykład Javy. Dlatego każdy szanujący programista baz danych powinien poznać przynajmniej fundamenty Assemblera. Do pisania programów w Assemblerze niezbędna będzie zapewne wiedza o dwóch dodatkowych systemach liczbowych (oprócz dziesiętnego) tj. binarny, heksadecymalny. Opiszę teraz krótko te dwa systemy: • binarny (dwójkowy): podstawą systemu są dwie cyfry: 0 i 1. W tym systemie działa komputer. Jest w tym programie rejestrowany kod programu, • szesnastkowy (heksadecymalny): podstawą systemu są cyfry 0-9 i litery od A do F (w sumie szesnaście symboli). Jest to wszystko na temat systemów, jak ktokolwiek wyraża chęć może doczytać co nie co więcej o nich, a także nauczyć się je ręcznie kalkulować. Jednakowoż pisząc programy szybciej i bardziej komfortowo jest przeliczać systemy za pomocą kalkulatora.