Co jest potrzebne do programowania w assemblerze - Niezbędny jest kompilator np. MASM od MS, edytor tekstu i debugger. Jednakże wygodnie jest skorzystać z wielofunkcyjnego programu VisualStudio 2008, które obejmuje praktycznie wszystko, a nawet więcej niż potrzebujemy na nasze niewielkie wymagania. Teraz wypada przybliżyć dlaczego Assembler? Wiele osób zapewne już zdążyło się dowiedzieć, że programy pisane w języku Assembler znane są z tego, że są małe i szybkie. Są takie , gdyż posiadają taki kod, jaki stworzymy, nie natomiast taki jak kompilator przetłumaczy, nie posiadają również zbędnych bibliotek. Pisząc program za pomocą Assemblera programista assembler poznać może jak funkcjonuje procesor, jak program jest stworzony i inne rzeczy o których nie ma pojęcia programista na przykład Javy. Dlatego każdy dbający o reputację programista baz danych jest zobowiązany poznać przynajmniej fundamenty Assemblera. Do programowania w Assemblerze nieodzowna będzie zapewne wiedza o dwóch dodatkowych systemach liczbowych (oprócz dziesiętnego) tj. dwójkowy, szesnastkowy. Opiszę teraz krótko te dwa systemy: • binarny (dwójkowy): fundamentem systemu są dwie cyfry: 0 i 1. w systemie tym działa komputer. Jest w tym programie rejestrowany kod programu, • szesnastkowy (heksadecymalny): podstawą systemu są cyfry od 0 do 9 oraz litery A-F (w sumie 16 symboli). To wszystko na temat systemów, jeśli ktoś wyraża chęć może przeczytać co nie co więcej o nich, a także nauczyć się je ręcznie przeliczać. Jednakowoż programując szybciej i wygodniej jest przeliczać systemy przy pomocy kalkulatora.