Czego potrzebujemy do pisania programu w assemblerze - Niezbędny jest kompilator np. MASM od Microsoftu, program do pisania tekstu i debugger. Jednak wygodnie jest skorzystać z wielofunkcyjnego programu VisualStudio 2008, które zawiera praktycznie wszystko, a nawet więcej aniżeli potrzebujemy na nasze skromne wymagania. Wypada teraz przybliżyć dlaczego Assembler? Wiele ludzi pewnie już słyszało, że programy napisane w Assemblerze znane są z tego, że są niewielkie i szybkie. Posiadają takie cechy , gdyż posiadają taki kod, jaki stworzymy, a nie taki jak kompilator przełoży, nie mają także zbędnych bibliotek. Programując za pomocą Assemblera programista assembler poznać może jak funkcjonuje procesor, w jaki sposób program jest stworzony i inne rzeczy o których nie wie programator np. Javy. Dlatego każdy dbający o reputację programista baz danych jest zobowiązany poznać przynajmniej fundamenty Assemblera. Do pisania programów w Assemblerze nieodzowna będzie zapewne wiedza o dwóch dodatkowych systemach liczbowych (oprócz dziesiętnego) tj. dwójkowy, heksadecymalny. Opiszę teraz krótko te dwa systemy: • binarny (dwójkowy): podstawą systemu są dwie cyfry: 0 i 1. w systemie tym działa komputer. Jest w nim zapisywany kod programu, • szesnastkowy (heksadecymalny): fundamentem systemu są cyfry 0-9 oraz litery od A do F (w sumie szesnaście symboli). To wszystko na temat systemów, jak ktoś chce może doczytać coś więcej o nich, a zarazem przyuczyć się je ręcznie kalkulować. Jednak programując szybciej i bardziej komfortowo jest przeliczać systemy przy pomocy kalkulatora.