Czego potrzebujemy do programowania w assemblerze - Potrzebny nam kompilator np. MASM od Microsoftu, edytor tekstu i debugger. Jednakże dobrze jest skorzystać z wielofunkcyjnego programu VisualStudio 2008, które zawiera praktycznie wszystko, a nawet i więcej aniżeli postulujemy na nasze niewielkie potrzeby. Teraz wypada przybliżyć dlaczego Assembler? Dużo osób zapewne już zdążyło się dowiedzieć, że programy napisane w języku Assembler słyną są z tego, że są małe i rychłe. Są takie , gdyż mają taki kod, jaki zrobimy, a nie taki jak kompilator przetłumaczy, nie posiadają także niepotrzebnych bibliotek. Pisząc program za pomocą Assemblera programista assembler pozna jak funkcjonuje procesor, w jaki sposób program jest zbudowany i inne rzeczy o których nie ma pojęcia programator na przykład Javy. Wobec tego każdy dbający o reputację programista baz danych powinien zgłębić przynajmniej podstawy Assemblera. Do pisania programów w Assemblerze niezbędna będzie zapewne wiedza o 2 dodatkowych systemach liczbowych (prócz dziesiętnego) takich jak dwójkowy, szesnastkowy. Opiszemy teraz krótko te dwa systemy: • binarny (dwójkowy): fundamentem systemu są dwie cyfry: 0 i 1. W tym systemie działa komputer. Jest w nim zapisywany kod programu, • szesnastkowy (heksadecymalny): fundamentem systemu są cyfry od 0 do 9 i litery od A do F (w sumie 16 symboli). To wszystko w temacie systemów, jak ktoś chce może doczytać coś więcej o nich, a zarazem przyuczyć się je ręcznie przeliczać. Jednakowoż pisząc programy szybciej i bardziej komfortowo jest kalkulować systemy za pomocą kalkulatora.