Czego potrzebujemy do pisania programu w assemblerze - Potrzebny nam kompilator np. MASM od Microsoftu, edytor tekstu oraz debugger. Jednak wygodnie jest skorzystać z rozbudowanego programu VisualStudio 2008, które obejmuje praktycznie wszystko, a nawet więcej aniżeli postulujemy na nasze niewielkie wymagania. Teraz wypada przybliżyć dlaczego akurat Assembler? Wiele ludzi pewnie już słyszało, że programy napisane w języku Assembler słyną są z tego, że są niewielkie i rychłe. Są takie , ponieważ posiadają taki kod, jaki zrobimy, nie natomiast taki jak kompilator przetłumaczy, nie posiadają także zbędnych bibliotek. Pisząc program w Assemblerze programista assembler poznać może jak działa procesor, w jaki sposób program jest stworzony i szereg innych rzeczy o których nie wie programista np. Javy. Wobec tego każdy dbający o reputację programista baz danych powinien poznać przynajmniej podstawy Assemblera. Do pisania programów w Assemblerze przydatna będzie zapewne wiedza o 2 dodatkowych systemach liczbowych (prócz dziesiętnego) takich jak binarny, heksadecymalny. Opiszemy teraz w skrócie te dwa systemy: • binarny (dwójkowy): fundamentem systemu są dwie cyfry: 0 i 1. W tym systemie działa komputer. Jest w tym programie rejestrowany kod programu, • szesnastkowy (heksadecymalny): podstawą systemu są cyfry 0-9 oraz litery od A do F (w sumie szesnaście symboli). Jest to wszystko w temacie systemów, jeśli ktokolwiek wyraża chęć może doczytać co nie co więcej o nich, a zarazem nauczyć się je ręcznie kalkulować. Jednakowoż programując szybciej i bardziej komfortowo jest kalkulować systemy za pomocą kalkulatora.