Czego potrzebujemy do pisania programu w assemblerze - Potrzebny nam kompilator np. MASM od Microsoftu, program do pisania tekstu i debugger. Jednak wygodnie jest skorzystać z wielofunkcyjnego środowiska VisualStudio 2008, które obejmuje praktycznie wszystko, a nawet więcej niż postulujemy na nasze skromne wymagania. Wypada teraz napisać dlaczego Assembler? Dużo ludzi pewnie już zdążyło się dowiedzieć, że programy napisane w języku Assembler znane są z tego, że są niewielkie i rychłe. Są takie , gdyż mają taki kod, jaki stworzymy, nie natomiast taki jak kompilator przetłumaczy, nie posiadają także niepotrzebnych bibliotek. Programując w Assemblerze programista assembler poznać może jak funkcjonuje procesor, w jaki sposób program jest stworzony i szereg innych rzeczy o których nie ma pojęcia programator na przykład Javy. Wobec tego każdy szanujący programista baz danych jest zobowiązany zgłębić przynajmniej fundamenty Assemblera. Do pisania programów w Assemblerze nieodzowna będzie zapewne wiedza o 2 dodatkowych systemach liczbowych (oprócz dziesiętnego) takich jak binarny, szesnastkowy. Opiszę teraz krótko te dwa systemy: • binarny (dwójkowy): fundamentem systemu są dwie cyfry: 0 i 1. w systemie tym działa komputer. Jest w tym programie rejestrowany kod programu, • szesnastkowy (heksadecymalny): fundamentem systemu są cyfry 0-9 oraz litery od A do F (w sumie 16 symboli). To wszystko w temacie systemów, jeśli ktoś wyraża chęć może przeczytać co nie co więcej o nich, a także nauczyć się je ręcznie kalkulować. Jednakowoż programując szybciej i bardziej komfortowo jest przeliczać systemy za pomocą kalkulatora.