Co jest potrzebne do pisania programu w assemblerze - Potrzebny nam kompilator np. MASM od MS, program do pisania tekstu i debugger. Jednak wygodnie jest korzystać z rozbudowanego programu VisualStudio 2008, które obejmuje wszystko, a nawet i więcej aniżeli postulujemy na nasze niewielkie wymagania. Teraz wypada napisać dlaczego akurat Assembler? Dużo osób pewnie już słyszało, że programy napisane w Assemblerze znane są z tego, że są małe i rychłe. Są takie , gdyż mają taki kod, jaki zrobimy, a nie taki jak kompilator przełoży, nie mają także zbędnych bibliotek. Programując w Assemblerze programista assembler pozna jak działa procesor, jak program jest zbudowany i szereg innych rzeczy o których nie ma pojęcia programator np. Javy. Dlatego każdy szanujący programista baz danych jest zobowiązany poznać przynajmniej podstawy Assemblera. Do pisania programów w Assemblerze przydatna będzie zapewne wiedza o 2 dodatkowych systemach liczbowych (oprócz dziesiętnego) takich jak dwójkowy, szesnastkowy. Opiszę teraz w skrócie te dwa systemy: • binarny (dwójkowy): fundamentem systemu są dwie cyfry: 0 i 1. w systemie tym działa komputer. Jest w nim rejestrowany kod programu, • szesnastkowy (heksadecymalny): podstawą systemu są cyfry 0-9 i litery A-F (w sumie szesnaście symboli). To wszystko na temat systemów, jeśli ktoś chce może doczytać co nie co więcej o nich, a także przyuczyć się je ręcznie przeliczać. Jednakowoż pisząc programy szybciej i wygodniej jest kalkulować systemy przy pomocy kalkulatora.