Czego potrzebujemy do pisania programu w assemblerze - Niezbędny jest kompilator np. MASM od MS, edytor tekstu oraz debugger. Jednakże wygodnie jest skorzystać z rozbudowanego programu VisualStudio 2008, które obejmuje praktycznie wszystko, a nawet więcej aniżeli potrzebujemy na nasze skromne wymagania. Teraz wypada przybliżyć dlaczego akurat Assembler? Dużo ludzi zapewne już zdążyło się dowiedzieć, że programy napisane w Assemblerze znane są z tego, że są niewielkie i rychłe. Posiadają takie cechy , ponieważ posiadają taki kod, jaki zrobimy, a nie taki jak kompilator przetłumaczy, nie posiadają także zbędnych bibliotek. Pisząc program w Assemblerze programista assembler poznać może jak działa procesor, w jaki sposób program jest stworzony i inne rzeczy o których nie wie programista np. Javy. Wobec tego każdy szanujący programista baz danych jest zobowiązany poznać przynajmniej fundamenty Assemblera. Do programowania w Assemblerze niezbędna będzie na pewno wiedza o 2 dodatkowych systemach liczbowych (prócz dziesiętnego) takich jak dwójkowy, heksadecymalny. Opiszę teraz krótko te dwa systemy: • binarny (dwójkowy): podstawą systemu są dwie cyfry: 0 i 1. w systemie tym działa komputer. Jest w tym programie rejestrowany kod programu, • szesnastkowy (heksadecymalny): fundamentem systemu są cyfry 0-9 i litery A-F (w sumie szesnaście symboli). Jest to wszystko w temacie systemów, jak ktoś wyraża chęć może przeczytać coś więcej o nich, a zarazem przyuczyć się je ręcznie przeliczać. Jednakowoż programując szybciej i wygodniej jest przeliczać systemy przy pomocy kalkulatora.